Sådan laver du en teknisk SEO- Audit
Hvad er en teknisk SEO-audit?
Teknisk SEO-audit, er en proces, hvor de de tekniske aspekter af din on-page SEO analyseres. Formålet er at identificere de problemer, som påvirker dit website negativt som f.eks. at hjemmesiden ikke bliver indekseret korrekt.
Er der mange tekniske problemer på dit website, påvirker det din rangering på online søgemaskiner som Google og Bing, og dermed minimeres din organiske trafik.
Googles SEO algoritmer ændrer sig konstant og dine konkurrenter prøver, ligesom dig, at følge med ændringerne så godt, som de kan. Det er derfor vigtigt, at du holder dig opdateret med de seneste SEO ændringer.
En SEO-audit kan beskrives som et sundhedstjek af dit website. Negligerer du dit websites “sundhed”, ender du med at miste organiske trafik og kunder, til dine konkurrenter.
Grundet Googles søgealgoritmers konstante ændring, er det fornuftigt at foretage en mini SEO-audit minimum en gang om måneden. Vi anbefaler, at du laver en større og mere omfattende teknisk SEO-audit, cirka hver 4 måned.
Hvilke elementer påvirker din tekniske SEO?
De elementer, der påvirker din websites SEO, kan deles op i tre forskellige kategorier:
- De tekniske elementer, inkluderer de tekniske aspekter som: Hosting, indeksering og load hastigheden på dit website.
- On-page elementer, inkluderer elementer som: Websitets indhold og de valgte søgeord.
- Off-page elementer, inkluderer elementer som: backlinks.
Der bør laves en audit for hver af disse tre elementer hver måned. På denne måde, vil din SEO altid passe til de skiftende SEO-algoritmer.
Det er især vigtigt, at mobilvenligheden af dit website er i top, da cirka 60% af alle søgninger bliver foretaget via mobilen. 27 Google Search Statistics You Should Know in 2019 (22 juli, 2020) hentet d. 4 maj 2021 fra; https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/02/07/google-search-statistics
Det er svært at imødekomme Googles krav omkring den tekniske sundhed af dit website. Google nedrangere et website med langsom load-hastighed. Load-hastigheden på dit website påvirkes af forskellige ting, f.eks. forværre sporings-scripts fra bl.a. Facebook Pixel og Google Tag Manager, den tekniske del af din website, da disse scripts kræver at der loades elementer fra en ekstern kilde.
Det er svært at imødekomme Googles krav omkring den tekniske sundhed af dit website. Google nedrangere en website med langsom load-hastighed. Load-hastigheden på dit website påvirkes af forskellige ting, f.eks. forværre sporings-scripts fra bl.a. Facebook Pixel og Google Tag Manager, den tekniske del af din website, da disse scripts kræver at der loades elementer fra en ekstern kilde.
Eksterne scripts kan eksempelvis være:
- Google analytics sporing
- Pricerunner pixel
- Hotjar
- Mailchimp integraton
- Youtube videoer
- io scripts
Tester du dit website uden eksterne script, vil scoren typisk komme tæt på perfekt. En tilføjelse af et eksternt scripts påvirker dit websites samlede score. Er du konsistent med at lave tekniske SEO-audits, kan du undgå en dårlig website score.
Sådan laver du en teknisk SEO-audit
Forhåbentlig er du blevet klogere på, hvad en teknisk SEO-audit er og, hvilke elementer den indeholder. Det er blevet tid til at se på, hvordan du laver en teknisk SEO-audit.
Crawl dit website
Enhver udførelse af en teknisk SEO-audit, starter med en ’crawling’ af dit website.
Værktøjer som: ScremingFrog eller DeepCrawl, er gratis-platforme til website ’crawling’.
Disse sider hjælper dig med at finde fejl som: døde links, dårlig billedkvalitet, forkerte sidetitler og dårlige søgeord. De kan også hjælpe dig med at identificerer duplikeret indhold og 404 fejl.
Et tip fra os til dig, er at søge efter dine website’ landingssider på Google. For at gøre dette, kan skal du på Google taste: “site:domænenavn”. Ved denne søgning, vises alle de landingssider fra dit website som google rangerer.
Tjekke altid din SEO-score. SEO-scoren viser en score fra 0 til 100, hvor 100 er den perfekte score. Scoren er en indikation på, hvor godt eller dårligt dit website klarer sig. Scoren giver dig indsigt i, hvilke områder du skal optimere eller være opmærksom på, når du laver en ny teknisk SEO-audit.
Gennemgang af dit sitemap
Dit websites sitemap, er et vigtigt element. Formålet med et sitemap er at give søgemaskiner overblik over strukturen på din websites, som guider Google med at indekserer siderne.
Disse fire ting bør du være opmærksom på med hensyn til dit sitemap:
Fejlfri
Dit sitemap må ikke indeholde fejl. Redirects og URL’er, der kan blokere dit websites indeksering bør fjernes. Hvis de ikke bliver fjernet, er der en chance for at dine sider ikke bliver indekseret på søgemaskinerne.
Koncist
Dit sitemap bør også være koncist. Har dit sitemap for eksempel mere en 50.000 URL’er, så nægter Google at crawle din side. Derfor er det yderst vigtigt, at du holder det kort og koncist, og kun inkluderer de vigtigste sider.
Opdateringer
Alt det nyeste indhold bør tilføjes til dit sitemap. Dette hjælper søgemaskinerne med at finde nyt indhold hurtigere.
Google Search Console
Sørg for at få registreret dit website på Google Search Console, så søgemaskinen kender til dit sitemap. Dette kan gøres på to måder. Du kan manuelt uploade det, eller du kan specificerer dets lokation i robots.txt.
Tjek versionerne af dit website
Det er vigtigt, at det er den rette version af dit website som indekseres af søgemaskinerne. Har du flere versioner af dit website, kan du forvirre søgemaskinerne. Google kan f.eks. tage fejl af, hvilken version af dit site der skal crawles.
Forvirrer du søgemaskinerne risikerer du, at den forkerte side indekseres og vises, hvilket påvirker din rangering negativt. Den tekniske SEO-audit bør sikre, at det kun er den rette version, der bliver indekseret.
Vi anbefaler også, at dit site bruger HTTPS. Google foretrækker at eksponere sider der er sikre. Befinder du dig på en side, der ikke er sikker, så vil du kunne finde et label med “Not Secure” på de sites der bruger HTTP.
JSON-LD). JSON-LD formatet er blevet anbefalet af Google selv til at generere struktureret data.
Tjek de interne links
Det er vigtigt at tjekke interne og eksterne links. Sider kan blive slettet eller flyttet, hvilket resulterer i døde links.Her er fire faktorer du kan tjekke, under en teknisk SEO-audit.
- Click depth: Viser, hvor mange klik en specifik side, er fra forsiden. Dette nummer skal helst være så lav som muligt. Ideelle antal klik bør være maks 3.
- Døde links: Er dårlige for dit website og for dine brugere. Døde links bør fjernes fra dit site, når du laver en audit.
- Orphan pages: Disse landingssider er ikke forbundet til andre sider på dit website, hvilket gør det svært for søgemaskinerne at indekserer dem. Undgå have sider på dit site, der ikke bliver linket til.
Test load hastigheden på dit site
Load hastigheden, er en ekstrem vigtig faktor, når det kommer til den overordnede SEO. Brugerne bryder sig ikke om langsomme sider. Er din load hastighed langsom? Så stiger din bounce rate markant. Så sørg altid for at tjekke dit websites load hastighed.
Hvad har load hastigheden og bounce raten med hinanden at gøre? Hvis det tager dit site mere end 5 sekunder at loade, så øges din bounce rate med 90% kilde. En tommelfingerregel, er at et websites load hastighed maks må være 2-3 sekunder.
Brug Google Analytics til at sammenligne metrics
Rapporterer din Google analytics præcise og direkte data? Dette er noget, som du bør tjekke, når du laver en teknisk SEO-audit. Google Analytics hjælper dig med at tjekke din bounce rate.
En høj bounce rate, er en indikation på, at dine brugere ikke kan finde frem til det de søger efter på dit site. Vil du forbedre bounce raten, så kan du blandt andet optimerer dit indhold og reducerer dit sites load hastighed.
Lav en backlink audit
Backlinks er essentielle for dit websites rangering på søgemaskinerne. De fortæller nemlig Google, hvor vigtigt dit indhold er for brugerne. Være opmærksom på, at de boots der ’crawler’ dit site, ikke kun tager hyperlinks i betragtning, når det kommer til off-site SEO. Google tjekker også dit site for brand mentions.
Undersøg hvilke søgeord dine konkurrenter benytter sig af og rangerer på. Ved at gøre dette kan du sammenligne dine backlinks med dine konkurrenters, hvilket giver dig muligheden for at lave en strategi, der gør at du kan rangerer højere på søgemaskinerne end dem.
Sociale medier (SoMe), er også en god kilde til backlinks. SoMe hjælper dig med at skabe brand awareness. Du må ikke undervurdere, hvor vigtigt de SoMe er for din SEO. SoMe hjælper dig med at genererer mere trafik og omtale.
Crawl dit site igen
Når fejlene på dit website er identificeret, og den tekniske SEO-optimering er gennemført, kan du gencrawle dit site. Dette er det sidste trin i den tekniske SEO-audit. Ved at crawle dit site igen sikre du, at de ændringer og forbedringer som du har foretaget, bliver taget i betragtning.
Efter dette trin, vil du forhåbentlig opleve at din SEO-score forbedres.
Er du klar til at lave en teknisk SEO-audit?
En regelmæssig teknisk SEO-audit, er essentiel for din rangering på søgemaskinerne. Vi anbefaler, at du laver en audit månedligt, da det gør det muligt at identificerer og rette nyopståede fej før de skader din rangering.
Dit websites load hastighed, er også et vigtigt element lige så vel som de døde links. Døde links og overflødige redirects skal også identificeres hurtigt og fjernes med det samme.
Vi håber, at du er blevet klogere på, hvilke elementer der er vigtigt for at dit websites er sundt og velfungerende.