Forside

Om VSI

Viden

Cases

Teamet

Job

Kontakt 

VSI Group Denmark ApS
Bramhale vej 45
6100 Haderslev
Denmark

CVR: 35470387

VSI Group Asia Co., Ltd.
97 Chotana Rd Soi 22
T. Patan, A. Muang
50300 Chiang Mai
Thailand

BOI no. : 1821(7)/2555
Tax/VAT no : 0505555003302

Schema Markup

Schema Markup – Dit digitale visitkort  

Hvad er Schema Markup?

Schema Markup er en form for microdata, som kan tilføjes til din hjemmeside. Opmærkningsværktøjet kan forbedre den måde, hvorpå søgemaskinerne aflæser, forstår og viser din hjemmeside. Med Schema Markup kan du give Google tilstrækkeligt mere information omkring din virksomhed, din artikel, opskrift, produkt og meget mere. Schema Markup hjælper altså Google med at forstå din hjemmeside bedre, og sørger også for at indeksere din hjemmeside helt korrekt.

Schema Markup blev i 2011 udviklet af førende søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo og Yandex. Schema Markup blev udviklet til at skabe en bedre, og mere detaljeret beskrivelse af en service, forretning eller et produkt.

Microdata  

For at kunne forstå hvordan Schema Markup fungerer, skal du først og fremmest vide, hvad Microdata er. 

Microdata er en type struktureret data og en specifikation i HTML, der markerer specifikt indhold til at beskrive en bestemt type af information. Dette bliver gjort ved hjælp af attributter i HTML. 

Søgemaskinerne kan derefter hente og behandle microdata fra en hjemmeside, og bruge det til blandt andet at skabe en mere brugervenlig oplevelse for brugerne på søgemaskinerne. 

Den strukturerede data hjælper søgemaskinerne med at forstå informationerne på en hjemmeside bedre. Søgemaskinerne kan på denne måde filtrere blandt de mest relevante søgeresultater, så brugerne får en bedre brugeroplevelse. 

Med microdata kan du altså skabe mere værdifulde og relevante søgeresultater for dine brugere.

Hvorfor er Schema Markup vigtigt? 

Schema Markup er vigtigt, fordi de genererer ‘’Rich Results’’ på søgemaskinerne. Disse søgeresultater har en større click-through-rate (CTR) end de almindelige søgeresultater. En højere CTR betyder, at der kommer mere trafik på din hjemmeside, og chancen for en konvertering (At den besøgende køber på siden) stiger hermed samtidig. 

Da søgemaskiner som Google filtrerer søgeresultaterne på baggrund af blandt andet Schema Markup, er det esentielt at tildele opmærkningsværktøjet så meget relevant data som muligt. Søgemaskiner som Google kan bedre aflæse og forstå data fra Schema Mark up end fra for eksempel en SEO tekst.

TikTok PNG

Hvilke Schema Markup typer findes der?

Der findes overordnet 8 forskellige Schema Markup typer, som vi vil gennemgå herunder. Det er essentiel, at du vælge det Schema Markup, der passer til din virksomhed eller produkt. 

Søgemaskinerne er meget selektive i forhold til de informationer, du tildeler dem. Vælger du en type, der ikke stemmer overens med den service eller det produkt, som er vist på din hjemmeside, bliver det straffet af søgemaskinerne. Dette kan have en negativ effekt på din rangering. 

Så sørg altid for at tjekke om du anvender den rette type Schema Markup, inden du implementerer det på din hjemmeside. 

Organization

Denne type af Schema Markup er relevant, hvis du er en organisation. Denne markup type vil blandt andet vise en introduktion til organisationen, navnet på organisationen, et logo, kontaktinformationer og sociale netværksprofiler.

Person

Denne type af Schema Markup er relevant, hvis du for eksempel er en offentlig kendt person. Markup typen viser en persons oplysninger som navn, alder, fødested, adresse, uddannelse, familie osv.

Local Business

Denne type af Schema Markup er relevant, hvis du har en lokal forretning. Markup typen hjælper brugerne med at finde den lokale forretning, da den viser elementer som adresse, åbningstider, menu, kontaktinformationer osv.

Produkt

Denne type af Schema Markup er relevant, hvis du vil sælge et produkt eller en service. Markup typen viser blandt andet produktinformationen, pris og status. Derudover har du mulighed for at specificere dit produkt med blandt andet brand og valuta.

Artikel

Denne type er relevant, hvis du planlægger et blogpost eller nyheder.

Video

Nogle søgemaskiner har stadig svært ved at indeksere videoer. Denne type er relevant, hvis du har en video på din hjemmeside, der skal indekseres. Markup typen hjælper søgemaskinerne med at indeksere din video.

Begivenhed

Denne type er relevant, hvis du afholder begivenheder som koncerter eller lektioner. Markup typen giver informationer som dato, lokationer og priser.

Opskrift

Denne type er designet til hjemmesider, der indeholder opskrifter. Markup typen viser blandt andet billeder af maden, ernæringsinformationer, anmeldelser og tilberedningstid 

Hvordan bruger du Schema Markup? 

Det gode ved Schema Markup er, at du ikke behøver at kunne programmere for at udnytte det på din hjemmeside. 

Der findes forskellige værktøjer, som du kan bruge til at lave Schema Markup. Har du for eksempel en WordPress eller Prestashop hjemmeside? Så findes der et hav af plugins, som du kan tilføje. De er både nemme og brugervenlige at anvende. 

Har du en Prestashop hjemmeside, er den strukturerede data allerede en integreret ting på platformen. Dog skal du selv sørge for, at det er det korrekte data, der bliver vist. Vi vil i det næste afsnit forklare, hvordan du kan teste det strukturerede data på din hjemmeside. 

En anden mulighed er at kode HTML stykket, der skal implementeres på din side. Ved du ikke noget om programmering, så frygt ej : Der findes en masse sider, som automatisk kan generere kodestykket for dig. Det eneste, du selv skal gøre, er at kopier kodestykket og implementere det på din hjemmeside.  Vi kan varmt anbefale at bruge opmærkningsværktøjet Merkle Schema Markup Generator (JSON-LD). JSON-LD formatet er blevet anbefalet af Google selv til at generere struktureret data.

TikTok

Hvorfor du skal teste din Schema Markup

Hvis du implementerer din strukturerede data forkert, kan det påvirke udseendet af dit søgeresultat. De kan blive vist forkert eller slet ikke, og du kan endda blive straffet af søgemaskinerne for det. Det er derfor essentiel, at du sørger for at give søgemaskinerne de helt korrekte informationer og data. 

Vil du for eksempel anvende opmærkningsværktøjet Merkle? Så er det vigtigt, at du får valideret det generede kodestykke før, du implementerer det på din hjemmeside. Dette kan du gøre med via en Rich Result Test. Dette testværktøj er også tilgængeligt på Merkle.

Hvordan bruger du Schema Markup? 

Det gode ved Schema Markup er, at du ikke behøver at kunne programmere for at udnytte det på din hjemmeside. 

Der findes forskellige værktøjer, som du kan bruge til at lave Schema Markup. Har du for eksempel en WordPress eller Prestashop hjemmeside? Så findes der et hav af plugins, som du kan tilføje. De er både nemme og brugervenlige at anvende. 

Har du en Prestashop hjemmeside, er den strukturerede data allerede en integreret ting på platformen. Dog skal du selv sørge for, at det er det korrekte data, der bliver vist. Vi vil i det næste afsnit forklare, hvordan du kan teste det strukturerede data på din hjemmeside. 

En anden mulighed er at kode HTML stykket, der skal implementeres på din side. Ved du ikke noget om programmering, så frygt ej : Der findes en masse sider, som automatisk kan generere kodestykket for dig. Det eneste, du selv skal gøre, er at kopier kodestykket og implementere det på din hjemmeside.  Vi kan varmt anbefale at bruge opmærkningsværktøjet Merkle Schema Markup Generator (JSON-LD). JSON-LD formatet er blevet anbefalet af Google selv til at generere struktureret data.

Hvad er en Rich Result test? 

Vil du indsætte din Schema Markup manuelt, så er det vigtigt at teste dit kodestykke først. Som nævnt tidligere, så kan søgemaskinerne straffe dig, hvis du ikke tildeler dem de rette informationer eller data. 

En Rich Result Test viser, hvilke typer af Schema Markup der blev fundet på siden, samt eventuelle fejl, advarsler eller forslag til dine strukturerede data. 

Viser testen fejl eller advarsler, kan du altid få oplysninger om, hvorfor der er en fejl eller advarsel, samt hvordan du kan løse dem. 

Viser testen en advarsel, så frygt ej. Advarslerne som vises i Rich Result Test, skal ses som anbefalinger. Det er derimod fejlene, du skal være obs på. Det vigtigste ved en Rich Result Test, er at dit kodestykke bliver valideret. 

Bliver dit HTML kodestykke valideret, betyder det, at din hjemmeside er parat til en implementering af Schema Markup. En validering af kodestykket fortæller dig også, at alle informationerne og den data, du har tildelt dit Schema Markup, bliver læst korrekt.

Nutelleday eksemple

Opsummering

Sådan implementerer du Schema Markup: 

  1. Find den type af Schema Markup, der passer bedst med din service eller forretning. Har du for eksempel en eCommerce hjemmeside, så vil en produkt Schema Markup måske passe bedst. 
  2. Brug et plugin eller et opmærkningsværktøj som Merkel til at generere struktureret data med JSON-LD. Indtast alle informationerne i en Schema Markup generator, og kopier det genererede kodestykke. 
  3. HUSK at validere det genererede kodestykke i Rich Result Test, før du implementerer det på din hjemmeside.

Schema Markup misforståelser

Der er eksisterer nogle myter omkring struktureret data. De fleste er dog et udtryk for en forkert håndtering af implementering og generelle misforståelser.

1. Schema Markup kan garantere dig “Rich Results”” eller “Rich Snippets”. Myte. Søgemaskiner som Google udvælger selv, hvilke søgeresultater, de vil vise om du har struktureret data eller ej. 

2. Schema Markup er kategoriseret som en ranking faktor. Det er det ikke. Søgemaskiner som Google kategoriserer ikke Schema Markup, som en ranking faktor. Dog er CTR (Click-Through-Rate) en ranking faktor, og den strukturerede data kan påvirke din CTR. Visse studier har vist, at hjemmesider med Schema Markup kan øge deres CTR med hele 30%.