Sådan skriver du en god blogtekst
5 tips til skarpe blogindlæg
Har du en blog eller videnssektion på din hjemmeside? Og sørger du for at jævnligt få den opdateret med relevant og spændende indhold til din målgruppe? Hvis du kan svare nej til ovenstående spørgsmål, er du desværre ikke alene. Mange virksomheder nedprioriterer at skrive blog- eller vidensindlæg på deres hjemmeside, fordi de ikke ved, hvad de ”får igen” for den tid, de investerer i deres arbejdstimer. Det er en trist tendens, og på den lange bane er det er en skam for din forretning. Der er nemlig mange fordele for virksomheder ved at dele ud af sine guldkorn indenfor sin branche.
Derfor skal du skrive blogindlæg
Hvorfor er blogindlæg så en god idé for din virksomhed, og hvordan kan gode indlæg så helt præcist hjælpe din forretning? Det vil vi dele med jer i dette blogindlæg, hvor vi også kommer ind på de 5 bedste tips til at gøre din blog endnu skarpere, så du alvor får afkast for dine skribenttimer.
Her er de 3 bedste grunde til at skrive blogindlæg om ens services, branche, produkter eller lignende.
#1: ”Content Is key”
Du har nok hørt det populære udtryk ”content is key” før. I disse tider hvor forbrugerne hver dag bliver eksponeret for reklamer, indtryk og uendelige muligheder hver gang de kigger på deres mobiltelefoner, er godt og målrettet indhold mere vigtigt end nogensinde før. Og hvis man tænker over det, så giver det rigtig god mening. Det er nemlig oftest dit indhold, der adskiller dig fra konkurrenterne. Dit content er derfor en oplagt måde at markedsføre og brande dig selv på, samt vise dine potentielle kunder, hvorfor de skal vælge dig fremfor dine konkurrenter, der sælger samme services eller produkter.
Et eksempel er et digitalt webbureau, der sælger hjemmesider og forskellige services indenfor online markedsføring. Hvis du skulle have designet en hjemmeside, og betale for at andre skulle markedsføre din virksomhed online – hvem ville du så vælge? Bureauet med en hel normal hjemmeside med oversigt over deres services og priser, eller bureauet der jævnligt opdaterer deres hjemmeside med alt der rører sig indenfor digital markedsføring, samt værdifulde tips og tricks og anden vigtig viden indenfor branchen?
Den første indskydelse er selvfølgelig at vælge det bureau, der viser, at de har styr på, hvad der rører sig i branchen, og at de er dygtige til deres arbejde.
Deler man gennemarbejdede indlæg med sine besøgende, der giver værdi til læseren, signalerer man dermed, at man har en stor viden og stærke kompetencer indenfor sit felt, hvilket er med til at vække tillid hos modtageren og skubbe dem længere frem i deres købsproces. Du kan derfor, uden at vide det, fange mange potentielle kunder, der stadig er i research fasen blot ved at dele indhold, der viser du er vidende og passioneret indenfor dit fag.
Efterlader du det rette indtryk med din indlæg, kan du hurtigt trække en kunde, der var i tvivl om, hvem han skulle vælge, ind i din forretning. Udelukkende fordi du bruger nogle timer om ugen på at demonstrere, at du har en høj viden indenfor din branche og dermed er et godt og sikkert valg.
#2 Få en bedre rangering på Google
Hvis du deler spændende og relevant indhold på din blog, der giver din målgruppe værdifuld viden eller inspiration, kan du være heldig, at dine læsere vælger at dele dit indhold på deres blog eller hjemmeside. Hvis du fx har en webshop, der sælger garn, kan du lave en blog, hvor du ugentligt deler spændende opskrifter til tøj, din målgruppe kan strikke derhjemme. Disse opskrifter bliver måske læst af bloggere, influencere eller virksomheder, der sælger stof, strikkepinde, symaskiner eller lignende, og før du ved af det, begynder brugere at linke til dine opskrifter – fordi de netop skaber værdi.
Får du nok af disse links, som vi indenfor digital markedsføring kalder earned links, vil Google se det som anbefalinger af din side og belønne dig med en bedre placering på Google. Du kan derfor forbedre dine søgeresultater organisk blot ved at prioritere relevant og værdiskabende content, som inspirerer dine besøgende. Godt content er derfor en rigtig god markedsføringsstrategi, der kan give din virksomhed mere organisk trafik på den lange bane – uden du skal betale for det, andet end med den tid, du investerer i at skrive dine blogindlæg.
3# Vejen til mikrokonverteringer
Har du bløde konverteringsmål, der ikke kun relaterer sig til salg og nye kunder? Så er en blog også en rigtig god måde at nå målet for dine mikrokonverteringer på. Hvis du fx gerne vil have, at flere signer up til dit nyhedsbrev, hvorfor så ikke motivere dine besøgende ved at producere godt og spændende content, som de har lyst til at læse mere om i dit nyhedsbrev? Eller drømmer du måske om at få flere over på dine sociale medier, så du kan bruge dem som ekstra salgskanal og skabe synergi på tværs af dine kanaler?
Så brug din blog som teaser til din Facebook- og instagram side, hvor du i slutningen af dit indlæg laver en reference til dit sociale medie. Laver du fx et indlæg, der handler om, hvordan man effektivt driver forretning som selvstændig, kan du skabe synergi ved at skrive: ”Vil du vide mere? Vi går live, og fortæller jer om de 5 største succeser og nederlag, man gerne vil undgå som selvstændig på søndag kl. 10 på vores Instagram” efterfulgt af et link til jeres Instagramside. På den måde får du alle de interesserede over på dine sociale medier og skaber perfekt synergi, så du kan få det maksimale ud af din målgruppe.
5 tips til bedre blogtekster
Nu da vi har gennemgået vigtigheden af gode brancher/produktrelevante blogindlæg, er det tid til at se på, hvad du så helt konkret kan gøre for at skrive gode blogtekster. Du ved allerede, at det er vigtigt at dit indlæg er relevant for din målgruppe. Derfor skal du selvfølgelig udvælge emner, der relaterer sig til dine produkter eller branche, så du på den måde skaber værdi for dine læsere. Men hvad skal man ellers fokusere på for at få en god modtagelse?
1#: Hav struktur i dine indlæg
Det nytter ikke at have noget på hjertet, hvis din blogtekst er rodet sat op. Det forvirrer din læser, som med stor sandsynlighed vil opgive halvvejs igennem din tekst. Sørg derfor for at altid have struktur i både dit layout og dit indhold. Undgå den famøse ”Wall of text” der kan få enhver utålmodig læser til at klikke ud fra din blog. Dette kan du blandt andet gøre ved at indsætte billeder eller videoer, der understreger budskabet i din tekst, eller ændre formatet en smule ved at skrive i punktform, så du bryder layoutet for en stund. Andre muligheder kan også være at markere vigtige ord eller pointer med fed. Det er helt op til dig, det vigtigste er, at du sætter den lækkert og læsevenligt op, så dine læsere nemt kan finde informationen i din tekst og ikke begynder at kede sig undervejs. Når det kommer til strukturen på din tekst, er det vigtigt at tænke følgende ind i dit tekstarbejde:
2. God intro
Sørg for at indlede din blog med en appetitlig intro på ca. 150-200 ord, hvor du præsenterer emnet. Tænk gerne i keywords, så din læser ved, at de er havnet det rigtige sted allerede når de læser dine overskrifter. Så får du sikkert også et plus i bogen hos Google.
3: Skriv levende og vækkende
Når det kommer til udformningen af selve indlægget, er det vigtigt at dele din blogtekst op i gode og relevante afsnit. Det skaber overskuelighed for din læser, og gør din tekst mere læsevenlig. Ligeledes er det utrolig vigtigt at skrive din blogtekst levende og spændende, så din læser har lyst til at læse med. En god måde at skabe flow i sine blogtekster, er at stille spørgsmål til dig selv, som du så besvarer senere i afsnittet. Så ved din læser, hvad man kan forvente at få svar på i afsnittet, hvilket ofte giver en motivation til at læse videre, såfremt du stiller relevante og spændende spørgsmål.
4. Slut med en god afrunding
Det er meget vigtigt, at dit blogindlæg ikke slutter brat, men på en naturlig måde, der ikke efterlader din læser med en masse nye spørgsmål. Skriver du et længere og mere informerende blogindlæg, er det en god idé at sammenfatte de væsentligste pointer i slutningen af indlægget, eller henvise til kilder, hvor din læser kan læse mere om emnet. På den måde sikrer du, at du ikke efterlader nogle løse tråde og frustrerede læsere.
5. Slut altid med en ”Call to Action”
Husk at du ikke kun skriver blogindlæg for at give værdi for dine besøgende – du vil også gerne have dem som kunder, eller som minimum få dem tættere på din virksomhed, så de måske på sigt kan blive det. Sørg derfor altid for at slutte af med en Call to Action, så du får maksimalt afkast af den tid, du investerer i dine blogs. Det kunne fx være:
∙ Tilmeld dig vores nyhedsbrev
∙ Hop over på vores FB og se vores nyheder på shoppen
∙ Download vores nye e-bog her
∙ Tilmeld dig vores kundeklub her og få store rabatter på dine køb
∙ Engager dem ved at opfordre dem til at dele deres erfaringer om emnet i kommentarfeltet
Det vigtigste, er at der kommer en naturlig runding på dit indlæg, der leder læseren godt videre – og gerne ind i din virksomhed på den ene eller anden måde.
Vi håber, du har fået større indsigt i den værdi, blogindlæg kan give din virksomhed, og at du samtidig er blevet bedre klædt på til at skrive blogindlæg, der konverterer. Så er det bare at komme i gang med at skrive!