Google AdWords søgenetværk

Søgenetværket er det, som de fleste kender som ”Google AdWords”. Det er de tekstannoncer, du ser i toppen og bunden og i højre side af google.dk.

Google AdWords søgenetværk er ligesom grundpillen i en Adwords kampagne, som kan udvides med flere af Googles services for at øge trafik og konvertering på din hjemmeside.

Nogle af dem er faktisk rigtig smarte, og du vil sikker prøve nogen af, når du er færdig med at læse det her blog indlæg.

Google AdWords Displaynetværk

Display netværk er Googles visuelle annonceringsværktøj. Her bliver der ikke annonceret direkte i Googles søgeresultater, men hos samarbejdende hjemmesider –  store såvel som små – der tjener penge på at have Google annoncer på deres hjemmeside. Det er altså de annoncer eller reklamer, du ser på langt de fleste hjemmesider. Her er din annonce typisk visuelle bannere, video eller lignende og ikke tekst, som det er tilfældet med Google Søgenetværket.

Disse kan både laves som faste bannere, der er udarbejdet af en grafiker, eller man kan bruge et ret smart værktøj Google har lavet, som scanner din hjemmeside og selv laver nogle bannere, hvor den bruger farverne fra din hjemmeside og dit logo, som du så selv kan tilpasse. Værktøjet finder du inde i Google AdWords under DisplayNetværk – opret annonce – billedannonce – scan hjemmeside.

Fordelen ved dette er at du har nogle annoncer, der er mere iøjenfaldene end de normale og dermed øger din klikrate betydeligt, hvilket gerne skal resultere i mere trafik og øget omsætning. Derudover kan du vælge at målrette dine annoncer på sider, som har relevans for dit produkt eller tjeneste. Sælger du eksempelvis rejser, vil det være smartere at annoncere på en rejseblog end en madblog.

Google AdWords Re-marketing

Nu skal du holde fast, for nu bliver det så smart, at du nærmest vil føle dig provokeret, når du har læst om denne service.

Google AdWords Re-marketing er en service, der pålægges din kampagne på Displaynetværket. ”Re-marketing” betyder egentlig at din annonce konstant bliver reetableret overfor dine kunder.

Du har nok set, at der kommer en boks frem på næsten alle hjemmesider om at hjemmesiden bruger ”Cookies”, som du skal acceptere. Disse cookies, er data der bliver lageret i din browser for at fortælle hjemmesider og andre ting på nettet om dig og dine adfærd, eksempelvis kan det være at en given formular altid udfyldes automatisk, når du går ind på en hjemmeside.

En re-marketing kampagne går ind og læser dine cookies og dermed dit adfærd / interesser på nettet. Har du en kampagne, der omhandler ”Billige hjemmesider” kan google gå ind og læse brugernes cookies, er der så nogen imellem der ofte søger efter hjemmesider, billige hjemmesider eller andet i samme kategori, sætter din re-marketing kampagne nu igang med at forfølge disse brugere. Det vil sige, at alle hjemmeisder de går ind på, hvor der er reklamer, vil de se din reklame – den forfølger dem simpelthen og minder dem konstant om dit produkt eller tjeneste.

Det gør, at din reklame konstant bliver eksponeret for folk, der har vist interesse for dine produkter, hvilket også meget gerne skulle ende med at dem, der ellers normalt ikke ville klikke på dine annoncer, til sidst ender med at klikke på en og dermed igen øger din trafik samt omsætning.

Google AdWords Product listing ads

Dette er en helt ny service Google tilbyder og bliver også kaldt Google Shopping.

Listing ads henvender sig mest til webshops. Det går ud på at man laver et XML feed, som man uploader til Google. Google går nu selv ind via dette XML feed og finder de mest relevante produkter du har i din webshop i forhold til en given søgning. Disse varer vil nu blive vist i toppen af google.dk med dit produkbillede, pris osv.

Det giver en ny og helt unik metode at fremvise den produkter, tilbud m.m. på, igennem en metode, der gør det nærmest dynamisk ved, at Google selv finder relevante produkter, som vises for deres brugere.

Hvordan kommer du igang?

Google Adwords kampagner er ikke særligt svære at sætte op, dog er nogle services er svære end andre. Men der hvor mange går galt i byen, når de laver Google AdWords kampagner, er når de ikke forstår Googles algoritme og måde at ”tænke” på.

Det gælder ikke om at få mange besøgende, men om at få de rigtige besøgende. Laver du derfor en kampagne og bare sætter en masse søgeord på uden at tage stilling til, om de skal være en del af en bred søgning eller en specifik søgning, får du blot en masse irellevante besøg på din hjemmeside, ingen konverteringer og en meget dyr kampagne uden noget rigtigt afkast.

Forstår du dig derimod på Google AdWords og hele Google søgemaskinen, så kan du sætte kampagner op, hvor du rammer de rigtige søgende, og derfor skaber en konverteringsdygtig trafik til din hjemmeside.

Disse kampagner er et konstant ”on going” projekt, der skal analyseres fra måned til måned. Der skal skiftes søgeord ud, nogen skal fjernes, andre skal laves om til en eksakt søgning istedet for en bred osv.

Målet er konstant at optimere din kampagne, således du får størst mulig omsætning pr. Klik på dine annoncer.

Hvis du vil igang med Google AdWords, anbefaler vi derfor at du spare tid og kræfter, og istedet henvender dig til et professionelt bureau som VSI Group og får os til at lave din kampagne for dig.

Vi har en dedikeret marketingafdeling, der mestrer en stor række kanaler og kan også hjælpe dig med organisk SEO-arbejde, som også er vigtigt for enhver hjemmeside og webshop.