Forside

Om VSI

Viden

Cases

Teamet

Job

Kontakt 

VSI Group Denmark ApS
Bramhale vej 45
6100 Haderslev
Denmark

CVR: 35470387

VSI Group Asia Co., Ltd.
97 Chotana Rd Soi 22
T. Patan, A. Muang
50300 Chiang Mai
Thailand

BOI no. : 1821(7)/2555
Tax/VAT no : 0505555003302

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering 

– Sådan øger du din konverteringsrate 

6 tips: Sådan øger du din konverteringsrate 

Et af de vigtigste parametre indenfor digital markedsføring, er at have en hjemmeside eller webshop, der er konverteringsoptimeret.

Du kan producere det stærkeste content, lave kampagner der sparker benene væk under modtagerne, og ramme rigtig med dine strategier og annoncering hver gang – men hvis din webshop eller hjemmeside ikke er konverteringsparat, er du nået lige langt.

konverteringsoptimering

Hvad er en konvertering?

Trafik alene gør ikke noget godt for din bundlinje. For at have en god forretning skal dine besøgende købe på din webshop, eller udvise købsinteresse på andre måder. En konvertering er med andre ord, når du får en besøgende til at udføre en ønsket handling på din hjemmeside eller webshop. 

De fortrukne, hårde konverteringer (makrokonverteringer) er handlinger, der relaterer sig direkte til et salg. Det er fx når en besøgende foretager et køb i din webshop, udfylder en kontaktformular eller bestiller en opringning. Disse handlinger er alle relateret direkte til salg, og er de vigtigste konverteringer i din forretning.  

Når vi taler om mikrokonverteringer henvises der til handlinger, hvor dine besøgende viser interesse for din forretning eller services på andre måder end at købe direkte. Målet med mikrokonverteringer er at øge kendskab og engagementet omkring dit brand, produkter eller services – men selvfølgelig også at få dem til at købe dit produkt eller service ved at introducere til din forretning ad andre veje.

konverteringsoptimering

Det er en god idé at opstille konverteringsmål på både makro- og mikroniveau i din virksomhed. Makrokonverteringerne er helt essentielle for din virksomheds salg og online succes, men hvis du ikke er opmærksom på dine bløde konverteringer, er det svært at undersøge, hvorfor dine andre besøgende ikke konverterer på din side.

Derfor giver det god mening at starte med at kigge på din hjemmeside, inden du skyder mange penge efter optimering af andre marketinginitiativer, der hurtigt kan ende som tabte annoncekroner og spildte arbejdstimer – særligt hvis du har en lav konverteringsrate.

For hvad nytter en stor indsats for at generere trafik til ens side, hvis dine besøgende ikke handler efter hensigten, når de først er inde?

konverteringsoptimering

Sådan får du din side til at konvertere

For at få succes online er det vigtigt at optimere, justere og løbende skifte ud på din webshop eller hjemmeside, så den hele tiden fremstår interessant og brugervenlig. Det er derfor en løbende og tilbagevendende opgave at sørge for, at ens side er konverteringsoptimeret. Men det er indsatsen værd. Det skal være enkelt og ligetil for dine besøgende at handle på din side – er det ikke det, vil de blot forlade din side og handle hos konkurrenten. Et scenarie ingen webshop ejer ønsker. 

Vi har her samlet vores 10 bedste tips til at få dine besøgende til at konvertere på din side.

#1 Altid tænk i mersalg

Når du tænker i mersalg på din hjemmeside eller webshop, løfter du ikke kun dit salg. Du tager også dine kunder i hånden og viser dem nye muligheder, besparelser, og produkter, der matcher deres behov. Med andre ord guider du dem igennem købsprocessen på din side og udøver en service, der gavner begge parter. For hvem vil ikke gerne have gratis fragt, en rabatkode eller have muligheden for at købe det helt rigtige tilbehør til deres produkter?

Sørg derfor for at have tydelige call-to-action knapper, hvor du gør det klart, hvor den besøgende skal klikke. Farverne skal helst være i en dominerende farve (som de grønne ’læg-i’kurvcall to action knapper på denne side) så din hensigt hurtigt kan fange den besøgende. Det er også vigtigt, at du præsenterer de besøgende for nye uudforskede muligheder, når de har lagt deres varer i kurven.

Det kan være, din besøgende lige har købt et nyt flot kamera hos dig – men har de husket et etui? Et memory card? Eller skal de have en speciel kameraholder til lejligheden? Det er her konverteringsoptimering kommer ind i billedet.

En konverteringsoptimeret side vil her eksponere den besøgende for flere købsmuligheder, der kan fuldende deres køb. Det handler om at skabe mersalg – men også give den besøgende en ekstra service, så de får den optimale købsoplevelse.

#2 Urgency

Internetbrugerne bliver hver dag bombarderet med muligheder, hvilket også gør beslutningsfasen lang. Det er ikke unormalt, at brugerne efterlader varer i kurven, fordi de vil overveje lidt længere eller tjekke priserne hos konkurrenterne inden. Desværre er det ikke alle, der vender tilbage, og dermed tabes kunden. 

Derfor er det oplagt at hjælpe de besøgende på vej i købsprocessen ved at motivere dem til det endelige køb. Eksempler på dette er ”urgency” der promoverer fordele eller tilbud med tidsbegrænsning eller et begrænset antal.

konverteringsoptimering
konverteringsoptimering

#3 Social proof

forskellige troværdighedsmarkører på din side, så dine besøgende ved, at det er sikkert at handle hos dig, og du er den, du udgiver dig for at være. Det skal være nemt og ligetil at finde frem til hvem du er, hvis behovet skulle opstå, så der skabes gennemsigtighed, troværdighed og tryghed hos dine besøgende.

Brugerne kigger også efter social proof for at tjekke, at dine kunder er tilfredse med dine produkter og/eller services. Er der ingen gennemsigtelighed ift. anmeldelser eller link til Trustpilot bliver de hurtigere mistænksomme og hopper måske over til en konkurrent, hvor de kan se, at kunderne er glade og tilfredse med deres køb.

#4 Fremhæv USP’er

Du har ganske få sekunder til at skabe tillid og overbevise dine besøgende om at handle hos dig fremfor konkurrenterne, når de besøger din side eller webshop. Derfor er det en rigtig god idé at fremhæve dine vigtigste USP’er (Unique Selling Points) på en overskuelig måde, der fanger brugernes øjne let. Klassiske eksempler kunne være: ”Hurtig levering”, ”9,9 på Trustpilot”, ”Vinder af X prisen i 2019”, ”Sikker betaling”, ”Nomineret til x” mm. 

Fremhævelse af USP’er er din måde at sælge dig selv på til brugeren, der har travlt, og ikke gider bruge lang tid på at sætte sig ind i, om du er en troværdig afsender.

 

#5 3-kliks reglen

Det er alfa og omega, at dine produkter er let tilgængelige på din side. Helt konkret betyder det, at dine brugere aldrig må bruge mere end 3 klik på at komme frem til produkterne på din side. Dette gælder ikke kun fra forsiden, men også fra alle dine undersider. Det skal være nemt og ligetil for dine besøgende at navigere rundt på din side, og de skal altid kunne komme hurtigt retur til forsiden.  

En ”uskreven regel” er i den forbindelse, at dit logo altid skal være placeret øverst i venstre hjørne – på den måde kan dine besøgende altid komme tilbage til forsiden. Sørg for at se hele din hjemmeside igennem og inddel den i hierarkier, så dine besøgende nemt og hurtigt kan navigere rundt på din side.

#6 A/B splittest

Når du har optimeret din hjemmeside eller webshop kan du med fordel køre splittest på dine designændringer for at se, hvilke ændringer, der performer bedst. Konverteringsoptimering handler i bund og grund om at skabe den mest optimale brugervenlighed – med henblik på at øge sit salg. Derfor er det vigtigt at teste, hvilke ændringer der giver godt, så du hele tiden sikrer dig, at din optimering bærer frugt.

Hvis du synes, at konverteringsoptimering er uoverskueligt, så er du altid velkommen til at kontakte os. Så tager vi gerne et kig på din hjemmeside og kommer med et uforpligtende tilbud til, hvordan vi sammen sikrer at dine besøgende konverterer. Tak fordi du læste med.

konverteringsoptimering