Instagram er kommet for at blive
Instagram er for de fleste blevet en integreret del af hverdagen. Siden Instagram blev grundlagt i 2010 af Kevin Systrom, er platformen blevet en af de mest populære apps. Instagram fylder 10 år i 2020. I den tid, platformen har eksisteret, er der sket en hel del i forhold til udviklingen af appen. Instagram er med tiden blevet en øjenåbner og en profitabel indkomstkilde for mange virksomheder.
Mængden af normale brugere og virksomhedsbrugere er stadig stigende, og har skabt en hel ny distributionskanal for virksomheder verden over. Langt størstedelen af virksomheder har i dag inkorporeret Instagram i deres markedsføringsstrategi.
Med over 1 milliard aktive brugere om måneden og muligheden for at nå ud til et større publikum, er det oplagt at inkorporere Instagram i sin markedsføringsstrategi.
Hvorfor bør jeg have en Instagram strategi?
Instagram har formået at følge med tiden, og de trends og tendenser, der er på markedet. Det er derfor blevet et af de foretrukne distributionskanaler for virksomheder. Instagram er blevet et magtfuld markedsføringsværktøj, der kan hjælpe din virksomhed med at skabe mere eksponering, og awareness omkring dit produkt. En Instagram strategi kan hjælpe din virksomhed med at vækste, og til at opnå de forretningsmål, der er blevet sat. Med over 1 milliard månedlige brugere, så er der rig mulighed for at skabe mere eksponering for dit produkt.
Der er mange måder, hvorpå du kan skabe en mere effektive markedsføringsstrategi via Instagram. Platformen har fået inkorporeret en masse funktioner, der gør det lettere for brugere og virksomheder at anvende platformen til markedsføring. Platformen bliver ligesom Google hele tiden opdateret og forbedret, og deres algoritmer ændres konstant. Derfor er det vigtigt at holde sig løbende opdateret.
Hvordan bruger virksomheder Instagram?
Data fra 2019 viser, at over 90% af alle brugere følger mindst én virksomhedsprofil på Instagram. Mange brugere benytter sig af Instagram til at finde nye produkter og services. Derudover bruges Instagram også af mange til at undersøge produkter eller services i form af anmeldelser. Hvis indholdet er relevant, og der er meningsfuldt content, så er flere brugere mere villige til at placere en ordre.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så anbefaler vi, at du ændre din Instagram til en virksomhedsprofil. Har du en virksomhedsprofil, får du adgang til gratis værktøjer, der kan booste dine opslag. Instagram hjælper dig desuden lidt på vej ved at gøre dine første posts mere synlige. Her er det især vigtigt at tænke over indholdet, du planlægger at lægge op.
Udover at promovere dine første posts, så sørger Instagram også for at ramme det helt rigtige kundesegment. Det gør de ud fra de oplysninger, du har givet i forbindelse med oprettelsen af din virksomhedskonto. Er du et rejsebureau? Så sørger Instagram for at de første posts, du lægger op, rammer de profiler, der søger på rejser.
Alle kan være med
Instagram er en platform for både store og små virksomheder. I dette tilfælde betyder størrelsen altså ingenting. Men skal du få mere succes med din virksomhed, så er vedligeholdelse og kontinuerlighed alfa omega. Sørger du for at poste et opslag på nogle specifikke dage og tidspunkter, så er du allerede godt på vej.
Post strategien fortæller dine følgere, hvornår de kan forvente et post.
Derudover, så betyder interaktionen med dine følgere også meget. For hvert like, deling og kommentar du får, får dit produkt mere og mere eksponering.
Shopping via Instagram
Instagram har fået en ‘’Køb nu’’ funktion, der gør det mere brugervenligt for deres kunder at handle direkte via Instagram. Funktionen fungerer således, at du kan tagge dine produkter på et post, hvor der er en kort beskrivelse, pris og muligheden for at ‘’Købe nu’’. Funktionen leder herefter videre til din online virksomhed. Hele 72% af alle Instagram brugere har sagt, at de på et tidspunkt har benyttet sig af ‘’Køb nu’’ funktionen.
Interagere med dine følgere via Instagram Stories
Du kan via Instagram stories fortælle dine følgere og resten af verden, hvem du er. Her er det især fordelagtigt for virksomheder, at poste behind-the-scenes stories. Her viser diverse virksomheder typisk deres hverdag. Du kan blandt andet vise, hvilke personligheder der arbejder for din virksomhed, hvordan produktet bliver produceret, stille spørgsmål til dine følgere osv. Instagram Stories er en god måde, hvorpå, du som virksomhed, kan interagere med dine følgere. Det giver dig mere troværdighed som virksomhed, og dine følgere vil dermed være mere villige til at vælge dit produkt frem for et andet.
Influencer markedsføring og Instagram
Det kan i nogle tilfælde være godt at benytte sig af Influencer markedsføring. Mange har fået et forkert billede af Influencer markedsføring. Men lige netop denne markedsføringsstrategi kan altså godt betale sig, hvis du får fat på den rette samarbejdspartner. Influencere er et godt redskab til at give et produkt mere eksponering.
Influencer markedsføring fungerer således, at Influenceren typisk giver sine følgere en anmeldelse af et produkt, som bliver eksponeret til hele Influencerens følgerskare. Udover at opnå mere eksponering og omtale, så giver det også dit brand mere troværdighed, fordi en ‘kendt’ anbefaler produktet. Influencer marketing er dog blevet så udbredt nu, at virksomheder er begyndt at arbejde med micro influencere. Micro influencerne har et lavere antal følgere, men opleves ofte mere troværdige end influencerne, der har mange følgere, fordi deres indhold ikke er ligeså sponsoreret. Om du skal samarbejde med micro influencere eller influencere er en individuel vurderingssag.
Synliggøre dine posts med hashtags
At finde de helt rigtig hashtags til din virksomhed kan virke som en simpel ting. Men så simpelt er det ikke helt. Med over 1 milliard aktive brugere om måneden konkurrerer du altså med 1/7 del af jordens befolkning om hashtags. Det er derfor ikke altid godt, at vælge de mest populære hashtags. Posts med populære hashtags som love, life, friends osv. ryger nemlig hurtigt ned i hashtag feedet. Det betyder altså at chancen for, at de produkt bliver set bliver markant mindre.
Finder du derimod et indre populært hashtag, så er chancen for at ryge ned i hashtag feedet mindre.