Hvad er affiliate marketing og hvordan bruger man det ?

De vil vi kommer lidt omkring i dette indlæg, således du kan begynde at gøre gavn af det og muligvis forbedre din virksomhed.

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing er en anden form for online marketing end Google Adwords og SEO. Det er typisk annonce pladser eller produkter for webshops man kan markedsføre.

Det fungere således at man opretter sig i et affiliate netværk som virksomhed. Her opretter man så alle sine produkter, man får designet nogle gode bannere som man også uploader osv., således at der er en god bunke materiale at bruge af.

Herefter skal du sætte dine kampagner op og de kan typisk styre på flere forskellige måder.
Her er nogle eksempler:

  • Provision af omsætning
  • Pris pr. klik
  • Pris pr. konvertering

Den mest efterspurgte for dem der laver selve markedsføringen er “Provision af omsætningen”, da det giver dem den største profit. Det er i mine øjne også den bedste for dig, da du ved at du kún betaler noget, såfremt der er nogen der køber noget hos dig.

En affiliate annoncør, vil altid kigge efter de kampagner der er attraktive, så sørg for at sæt din provision så højt som muligt, hvis du vil have mange til at føre din kampagne.

Du vil nu begynde at få ansøgninger fra en masse affiliate annoncører, som vil bruge din kampagne på deres hjemmeside, nyhedsbrev, Facebook eller andet.

Når du godkender dem, vil du stille og roligt begynde at få trafik fra dem, ind på din side, fordi at de benytter dine bannere m.m. til at annoncere på deres hjemmeside. Det koster ikke dig noget, før den trafik de henviser, laver en konvertering, altså et køb, eller udfylder en kontaktformular alt efter om du er en webshop eller en hjemmeside.

Hvordan kommer man igang?

Først og fremmest skal du have dig oprettet på et netværk. Her er en liste over dem vi benytter os mest af.

  • adservice.com
  • partner-ads.com
  • euroads.dk

Der er mange flere end disse, men ovenstående vil jeg tro er de mest brugte og de største. Der findes også niche affiliate netværk som man kan Google sig frem til, men de 3 ovenstående er store netværk, så man er sikker på at der er nok affiliate annoncører der vil føre dine kampagner.

Budget

Når du har oprettet dig som virksomhed, vil du blive bedt om at oprette et budget.
Her indsætter du en sum penge på din bruger. Der bliver kun hævet af disse når der opstår en konvertering, altså når nogen køber noget hos dig.

Oprette kampagne

Du skal nu have oprettet en kampagne. I den forbindelse skal du tage stilling til hvilken kampagne type du vil lave. Jeg vil anbefale den type, hvor du udbetaler x% af en samlet ordres omsætning (for webshops), eller en fast pris pr. konvertering (for hjemmeside, måles på kontaktformular henvendelser).

Når du har valgt kampagne type, skal du indsætte din pris. Her skal du lægge konkurrencedygtigt, ellers får du ikke nok ansøgere til din kampagne. Find ud af hvad der er det rigtige sted at ligge ved at skrive til dit affiliate netværk og spørg dem til råds. Indtast herefter eksempelvis 5%.

Kampagne materiale

Materiale er vigtigt og derfor får den sin helt egen sektion i dette indlæg.
Der er to former for materiale du kan give dine annoncører, et XML feed og Bannere.

Bannere

Bannere er som du kender det fra Google Adwords og Facebook er den mest brugte. Alle affiliate har nogle anbefalet banner størrelser, men her er vores bud på de mest brugte størrelser (i pixel):

  • 468×60
  • 728×90
  • 125×125
  • 140×350
  • 300×250
  • 160×600
  • 120×600
  • 930×180
  • 120×240
  • 120×60

Når du laver dine bannere, vil vi anbefale at du får et professionelt bureau eller en professionel grafiker til at lave det. Det er der flere grunde til:

  • Ser dine bannere professionelle ud, er der flere annoncører der vil benytte jeres kampagne og dermed større rækkevidde.
  • En professionel kender til alle regler omkring blikfang og konvertering og ved hvordan man skal designe, for at få flest mulige interaktioner på sine bannere.
  • Flotte professionelle bannere er mere troværdige og får også automatisk flere til at klikke på dem

Det er også en rigtig god ide at have en decideret kampagne at tilbyde. Eksempelvis gratis medlemsskab, en rabatkode, gratis fragt eller andet, som giver kunderne en fornemmelse af at jeres kampagne ikke bare er endnu en kampagne eller reklame ligesom de mange andre man ser, men at der faktisk er noget at hente, et rigtigt tilbud.

Til sidst, så er det også en god ide at fremvise brands. Forhandler i eksempelvis et stort brand eller har en kendt leverandør, så få deres logo med på jeres banner. Den genkendelighed i kan skabe ved at have det logo med, ligger i folks underbevidsthed og skal de vælge mellem din reklame og konkurrentens, så er det måske med til at gøre forskellen, således de vælger dig.

XML feed

Et XML feed henvender sig mest til webshops, og betyder en udlæsning af alt data til et feed som andre kan importere. Feeded gør det muligt for affiliate annoncører at importere alle dine varer på én gange og holde det opdateret automatisk.

Et rigtig godt eksempel på en ekstrem affiliate annoncør er Pricerunner.dk. Og har du et XML feed, kan du næsten være sikker på at de vil ansøge din kampagne og indlæse hele dit feed til Pricerunner.

Det er en smart måde at skabe rigtig meget trafik på. Dog vil vi lig gøre opmærksom på at man aldrig bør have sine produkt og kategori beskrivelser med i sine XML feed’s, da det betyder at annoncøren kan hente dem ind på deres side, hvilket vil skabe rigtig meget dobbelt content, som kan være meget skadeligt SEO mæssigt for din hjemmeside.

Fordele ved affiliate marketing

  • En seriøs annoncør vil gøre meget ud af at lave SEO på sin side og skaffe dig en masse trafik. Det kan derfor være et godt alternativ til SEO som er meget mere omkostningseffektivt.
  • Du behøver ikke betale noget for markedsføring uden at du får solgt noget
  • Det er hurtigt at komme igang med og du skal ikke bøvle med komplicerede kampagner osv. som du skal på Adwords og Facebook.
  • Du får en rigtig god spredning på dine annoncer
  • Du har mulighed for at komme med i store nyhedsbreve

Ulemper ved affiliate marketing

  • I og med en annoncør kan begynde at lave SEO på dine produkter, kan du hurtigt komme til at konkurrerer mod dig selv, hvis du selv arbejder effektivt med SEO også.
  • Du kan risikere at komme ud og blive eksponeret på nogle uprofessionelle sider, der måske ikke stiller din virksomhed i super godt lyst.

Vi håber du er blevet klogere på affiliate marketing

Efter du har læst denne artikel, håber vi du både er blevet klogere og har fået blod på tanden til at prøve selv.

Her er lige et par eksempler på nogle affiliate sider, så du kan se hvordan din side kan blive præsenteret hos en annoncør