Året går på hæld, og det giver mulighed for at se på de SEO data, der er samlet i gennem 2016.
Med rod i den nærmeste fortid, tolker vi de relevante data og signaler – og sætter kurs mod endnu mere SEO succes i år 2017.
Lad os starte med at give en hånd til vores branchekollegaer hos Searchenginejounal.com, der har bragt en artikel om de vigtigste ranking factors i 2016, som er lavet på baggrund af Searchmetrics store case study for amerikanske hjemmesider. Deres destillering af de tunge datamængder kommer nu os alle til gode.
Den 63 siders lange rapport er bestemt læsningen værd for alle nørder, men kan du nøjes med overblikket serveret på et sølvfad, så fortsæt hellere her.
Det lærte 2016 os om SEO signaler:
Content – godt indhold giver gevinst
Dit indhold – vel at mærke relevant indhold – giver afkast. Data afslører, at en højere relevans-score kan give højere placeringer, hvilket naturligvis hænger godt sammen med Googles mission om at levere kvalitetsindhold til deres brugeres søgeforespørgsler.
Derudover er word-count stadig en væsentlig faktor, eftersom topplaceringerne kan prale af at være leveringsdygtige i over 1000 ord i gennemsnit. Her skal relevans, detaljegrad og kvalitet naturligvis stadig medtænkes, hvilket gør det mere sandsynligt at score gode placeringer på nærtbeslægtede nøgleord. Godt indhold tolkes som vigtigere end brug af specifikke nøgleord, hvilket kan tænkes det totale semantiske sammenhæng kombineret med super velskrevet og informativt indhold.
Brugersignaler – kunden har altid ret
Her kommer tre faktorer, man skal være opmærksom på: Click-through rate (CTR), time on site og bounce rate.
Click-through rate angiver, hvor mange procent, der klikker på dit resultat frem for andres, time on site angiver tid brugt på dit site og dine sider, mens bounce rate (afvisningsprocent) angiver den procentdel af dine brugere, der lander på en af dine sider og så klikker sig væk igen – væk fra DIN hjemmeside.
Lige præcis disse faktorer er vigtige, da de repræsenterer et udtryk for, hvor tilfredse brugerne overordnet set er med det resultat, de lander på.
Her følger lidt lånt data, der angiver begrebernes rolle:
- Top-3 placeringerne havde i gennemsnit en CTR på 36 %.
- Afvisningsprocenten for URL´er, der optræder på første side, er 46 %.
- Den gennemsnitlige tid brugt på et top-10 resultat er 3 minutter og 10 sekunder.
Du kan påvirke CTR ved gode, sigende og ikke mindst sande title og meta beskrivelser (og naturligvis en troværdig URL), mens dit indhold vil reflektere, hvor godt du begår dig, hvad angår de andre begreber.
Du bør afsætte kræfter hertil, da Google ”lytter” nøje til dine kunders tilfredshedsmarkører – og kunden har altid ret.
User experience – sæt krog i kunden med brugervenlighed
Dette punkt hænger unægtelig sammen med ovenstående.
God brugervenlighed er afgørende for din hjemmeside for både brugere og søgemaskiner. Eksempelvis er den interne linkstruktur ikke blot med til at fortælle dine kunder / brugere, hvilke relevante og vigtige sider, de kan navigere til, de hjælper og med at fortælle søgemaskinen, hvordan den skal læse dit website. Antallet af interne links var derfor overraskende faldet fra sidste undersøgelse, på trods af deres vigtighed.
Andre vigtige elementer, der bidrager til en god brugeroplevelse er multimedie som billeder og video, eksterne linkhenvisninger etc.
Teknik – få styr på maskinrummet
Det nytter ikke, at din side er super god for brugeren, hvis den ikke fungerer teknisk. Men det er (forhåbentligt almen viden), så lad os springe direkte ud i det:
- Over 45 % af top-20 resultaterne (næsten halvdelen!) benyttede HTTPS kryptering. I samme analyse fra 2015 var det tal på blot 12 %.
- Top-10 siderne havde en gennemsnitlig indlæsningstid (load time) på 7-8 sekunder.
- URL´er blandt de bedste placeringer var typisk på ca. 53 karakterer.
- Domæner, der ranker godt, er mobilvenlige.
Hertil skal det selvfølgelig nævnes, at sidehierarki, korrekt brug af tags, filstørrelser m.m. spiller stor rolle.
Sociale medier – vær ikke en enspænder
Dette års undersøgelse afslørede et stort sammenhæng mellem sociale signaler og placering i søgemaskinen.
Facebook er stadig den platform, der udsender flest sociale signaler, mens Google+ eksempelvis typisk optræder i forbindelse med første- og andenpladsen.
En topplacering og antallet af sociale signaler kan naturligvis havde sammenhæng på grund af et naturligt forhold i popularitet, men de sociale signaler skal bestemt ikke undergraves – upåagtet af debatter om, hvorvidt Facebook overhovedet tæller med i rankingen o.l.
Backlinks – dem, der linker til dig
Backlinks har længe haft ry som den altoverskyggende ranking faktor. Men selvom det uden tvivl stadig er uhyre vigtigt med gode backlinks, viser tendensen, at relevans, godt og fremtrædende indhold etc. Stiger i væsentlighed, mens backlinks, i forhold til de seneste år, træder et skridt tilbage.
Backlinks og en varieret linkprofil er dog uden tvivl stadig absolut must-haves, hvis man vil til tops inden for populære søgeord.
Konklusionen?
Hvis man har fulgt med og holdt sig ajour på SEO tendenserne i løbet af 2016, kommer denne opgørelse næppe som et chok.
Kvalitetsindhold, teknisk optimering og gode backlinks er stadig en treenighed, der skal imødekommes for at score høje placeringer – også i 2017.
Hvis du eller din virksomhed ikke selv har ressourcerne i kraft af ekspertise eller tid, så sidder vi hos VSI Group klar til at løfte jeres SEO opgaver.
Du behøver hverken at kunne alle begreber fra denne artikel eller vide en masse om SEO på forhånd – det skal vi nemlig nok forklare og hjælpe dig med.
Ring i dag på 69 90 23 67 og hør, hvordan du buldrer frem i søgeresultaterne i 2017.