I vores serie om at forstå Google og søgeresultaterne bringer vi dig her historien om Googles Pingvin.
Pingvinen blev sluppet løs første gang den 24. april 2012, og er blevet optimeret en lille håndfuld gange siden, senest den 22. maj 2013. Der forventes at den snart slippes løs igen.
Pingvinen – hvad kan den og hvad vil den?
Pingvinen straffer hjemmesider, der betragtes som web spam. Altså hjemmesider af lav og tvivlsom kvalitet, som ikke følger Googles retningslinjer, eller som forsøger at manipulere de organiske søgeresultater.
Sådan holder du dig gode venner med pingvinen
– Gør dine siders meta titler beskrivende, og sørg for ikke bare at opremse søgeord
– Undgå at proppe dine sider med alt for mange gentagelser af søgeordet.
– Brug dine meta beskrivelser til at lave “call to action” tekster fremfor at fylde dem med søgeord og søgefraser.
– Undgå at overoptimere dine overskrifter. Skriv naturligt og brug kun de eksakte søgeord hvis det giver mening. LAD VÆRE med at forsøge at få nøgleord med i hver og én af dine overskrifter og underoverskrifter.
– Brug beskrivende sætninger som “alt tags” til dine billeder fremfor enkeltstående søgeord.
Linkbuild’ pingvin-venligt – når andre skal anbefale din side
At styre backlinks, altså hvem der linker til dig, kan være en udfordring, men på trods af udfordringen er det noget, der bør interessere dig. Linker relevante sider til dig, får din side et par plusser i pingvinens karakterbog, men linker ”skumle”, irrelevante eller overoptimerede sider til dig, kan du få pingvinens straffende natur at føle.
Eksempel
Hos VSI Group leverer vi blandt andet skræddersyede webshops til europæiske firmaer, så hvis Prestashop eller Magento linkede til os, ville det være vildt godt. Havde vi derimod kontaktet vores lokale grillbar og spurgt, om ikke de ville sætte et link til os, ville det være ret irrelevant for de fleste og dermed et unaturligt link i Pingvinens optik.
Som vi nævnte indledningsvis, er pingvinens hensigt altså at bekæmpe web spam, deriblandt unaturlige links til hjemmesider.
Det betyder altså følgende for dig:
Sørg for at links til din hjemmeside er relevante og af høj kvalitet. Hvordan? Brug Google Webmaster Tools til at undersøge hvem der linker til din hjemmeside, og hvordan de linker. Identificér evt. spamlinks og skil dig af med dem.
Tommelfingerreglen er at undgå links der:
– Kommer fra sider, der er designet med et eneste formål: Søgeoptimering.
– Kommer fra sider, hvor brugeren har overoptimerede ankertekster.
– Kommer fra “voksensider” eller andre ”skumle” hjemmesider.
– Kommer fra sider uden nogen form for relevans til din egen.
Kort sagt: Få de RIGTIGE links til din hjemmeside, som brancherelevante links fra sider af høj kvalitet.
Bliv ven med Google og Pingvinen – Lad VSI Group stå for din søgeoptimering
Foretrækker du billeder, kan du blive klogere på den kære Google Pingvin i vores animationsvideo nedenfor.