Endnu ikke fået pip af at høre om søgeoptimering og Google-dyrene? Her bringer vi endnu en historie fra Googles Zoologiske have – historien om kolibrien også kendt som Google Hummingbird.

Kolibrien blev præsenteret i forbindelse med Googles 15 års fødselsdag i slutningen af september 2013, og var en afløser for den slidte forgænger “Caffeine” fra 2010.

Hvem er kolibrien – og hvorfor er den sendt i luften?

Kolibrien er motorrummet i Googles søgemaskine. I de første 15 år af Googles historie, har man bygget på, ændret, opgraderet, revurderet og tilpasset igen og igen. Resultatet var en fungerende spaghettimaskine, bestående af et hav af algoritmer. Kolibrien er en ren-skrivning og “nyudgivelse” af søgemaskinen med de mest relevante og re-optimerede algoritmer, heriblandt Pingvinen og Pandaen som vi tidligere har blogget om. I den ornitologiske verden repræsenterer kolibrien ydermere en hurtig og præcis fugl, egenskaber som Google naturligvis også tilstræber.

Kolibrien læser mellem linierne
Måden vi søger på, har forandret sig, ligesom vi nu kan søge ved at tale til Google. Vi spørger Google til råds og bruger generelt længere søgestrenge end tidligere. Hvor tidligere søgealgoritmer fokuserede på hvert enkelt ord i søgestrengen, så forsøger kolibrien at kunne læse imellem linierne. At forstå den egentlige hensigt bag en søgning, konteksten taget i betragtning.  I praksis betyder det at Google ikke blot præsenterer søgeresultater for den eksakte søgestreng, men også for andre relaterede termer.

Overordnet søger folk efter resultater i tre forskellige kategorier:
– Information: Brugeren søger generel information.

– Navigerende: Brugeren ønsker at finde en bestemt side, virksomhed eller et sted på nettet.

– Handel: Brugeren søger information om eller ønsker at købe et givent produkt.

 

Foder til kolibrien – et par gode råd

Så hvordan bliver du egentlig gode venner med denne mystiske, robotfugl? Her får du et par gode råd, som kan hjælpe dig rigtig godt på vej til at blive populær hos Googles Kolibri:

– Sørg for Jeres hjemmeside eller webshops indhold dækker alle 3 søgetyper.

– Opret indhold, der dækker alle 3 søgetyper.

– Undersøg hvilke verbale vendinger folk bruger når de skal søge efter Jeres services eller produkter. Forsøg at tilgodese og anvend disse når Jeres indhold tillader det.

– Skriv “bredere” – fokusér ikke blot på et enkelt søgeord, men også på synonymer og andre tema-/branche relevante udtryk.

– Udvid Jeres indhold med synonymer til de søgeord, der allerede skaber trafik til Jeres hjemmeside. Se eventuelt hvilke ord der er i dine statistikker i Google Analytics eller Googles værktøj til webmastere.

– Hold øje med hvilke relaterede søgninger Google foreslår og udvid dit indhold herefter (eller brug Keyword planner i Adwords).

Bliv ven med Google og Kolibrien – Bestil kolibrivenlig tekstforfatning og SEO hos VSI Group