Målret dine AdWords-kampagner endnu mere specifikt med Google’s nye, smarte ”IF-funktion”.
Den nye IF-funktion i Google Adwords gør det muligt at skræddersy dine tekstannoncer med specielle tekststykker, som enten er målrettet mod enheder (mobil/computer) eller en bestemt målgruppe (fra målgruppelisten). Med udgangspunkt i IF-funktionen, bliver de ellers faste annoncetekster noget mere dynamiske og gør det muligt at blive endnu mere specifik over for dine mange potentielle kunder.
Eksempel er venligst lånt fra Googles danske support side: https://support.google.com/adwords/answer/7207341
Sådan fungerer den nye IF funktion
IF-funktionen kan bruges i alle tekstfelterne når man opretter en ny annonce – dog kan man ikke bruge IF-funktionen i den endelige henvisningsadresse.
- Opret ny annoncetekst (gælder kun for AdWords Søgenetværk).
- Tilføj dette symbol ”{” i beskrivelsesfeltet.
- Vælg IF-funktion i den menu, der kommer frem.
- Tilføj dine specielle tekststykker i IF-funktionen.
- Færdiggør den normale beskrivelse i annonceteksten og gem annoncen.
Når du skal lave den første tekstannonce med IF-funktionen, kan det gøres på to måder:
Den første måde, er at åbne dine annoncetekst med dette symbol “{“, så vil der automatisk komme en dropdown med valgmuligheden “IF-funktionen”. Hvis du vælger at bruge første måde, vil den automatisk indsætte IF-funktionen for “enheds bestemt IF-funktion”.
Den anden måde kan bruges, hvis man ønsker at benytte en “målgruppe bestemt IF-funktion“. Her kan du kopiere nedenstående stykke ind i tekstannonce og tilpasse de sidste parameter med målgruppenavn samt den tekst, du ønsker at vise. Du kan bogmærke dette indlæg eller gemme nedenstående IF-funktion lokalt på din computer, så den er hurtigt at finde frem til næste gang.
Enheds bestemt
Med IF-funktionen rettet mod enheder, kan du sende specielle beskeder eller tilbud ud til potentielle kunder, der søger fra mobilenheder. Det kunne f.eks. være gratis fragt eller rabat for kunder der handler igennem mobilenheder. Et andet eks. kunne være gratis fragt for desktop besøgende og 10% rabat for kunder på mobilenheder. Det vil nedenstående eksempel illustrere:
Målgruppe bestemt
Med IF-funktionen rettet mod målgrupper, åbnes der helt nye veje for re-marketing med søgenetværks annoncer. Det betyder også, at man nu kan følge ens efterladte kurve andre steder end i displaynetværket. For at kunne bruge IF-funktionen med målgrupper, betinger det, at man har oprettet de respektive målgrupper, som man ønsker at anvende. Når man benytter IF-funktionen nedenfor, er det vigtigt, at målgruppens navngivelse stemmer 100 % overens med det navn, der er på målgruppe listen. Hvis man ønsker at tilføje mere end en målgruppe, så skal målgrupperne i IF-funktionen deles med et komma.
A/B split test dine AdWords annoncer
Når du har skrevet annoncetekst, som gør brug af IF-funktionen og implementeret den / dem i en annoncegruppe, er det tid til at teste din tekstannonce.
For at kunne se om din nye tekstannonce yder bedre end den tidligere, er du nødt til at lave en A/B split test på dine annoncer. For at kunne split teste dine annoncer i den givne kampagne, skal du ind og ændre indstillingerne for annoncerotation fra “Optimer til klik” (som er standardindstillingen) til ”Rotér på ubestemt tid”. Opret en ny annoncegruppe, så der ikke er nogle historiske fordele for den allerede eksisterende annonce – og opret herefter de annoncetekster, som skal testes.
- Ændre annoncerotations indstillingerne for kampagnen (fra ”optimér til klik” til ”Rotér på ubestemt tid”.
- Opret annoncegruppe(r) som kan bruges i testperioden.
- Tilføj din tidligere bedste annonce.
- Tilføj den nye annoncetekst som indeholder IF-funktionen.
Den nye Google AdWords funktion for Søgenetværks annoncerne gør det muligt at målrettet dine tekstannoncer på et helt nyt niveau.
Hvis du ønsker at høre mere om, hvad VSI Group kan gøre for din AdWords konto, så kontakt os på 69 90 18 10 eller send dit nummer og din email – så ringer vi til dig.