Når man vælger SEO markedsføring er det naturligvis gode placeringer på Google man går efter, men der er en del andre positive gevinster ved at søgeoptimere på sin hjemmeside eller webshop.
Nedenfor vil jeg komme ind på en række eksempler, der via SEO giver ekstra BONUS.
Anciennitet
Ikke mange er klar over, at der rent faktisk opbygges anciennitet på dit domæne ved at lave god SEO efter Googles anvisninger. Alle domæner skaber et indtryk hos google og den er med til at gøre dig mere populær end andre domæner, og kan derfor få en god rangering af søgeordene hurtigere end et helt nyt domæne eller hvis et domæne ikke er populær i Googles øjne pga misvedligeholdelse.
Jo ældre et domæne er, jo mere anciennitet besidder det og har rangeringsfordelen i forhold til et nyt domæne.
Pagerank (Google giver dine sider en karakter)
Pagerank er en algortitme brugt af Google til at fortælle om sitets vigtighed i forhold til søgning.
På din hjemmeside eller webshop er der uddelt en karakter fra googlebotten om vigtigheden af sitet målt ud fra interne og eksterne links i forbindelse med dit site. Jo højere pagerank en side har jo mere anciennitet samt konkurrence giver du dine konkurenter på Googles organiske søgefelt.
Pagerank skalaen går fra 0 – 10.
En ny hjemmeside vil typisk starte med pagerank 0 på hver enkelt side.
For at stige i pagerank kræver det at nogle andre domæner med højere pagerank end en selv, henviser til dit site via et link. Bliver man linket til fra sites med højere pagerank vil denne side ses som vigtig i Googles optik og højst sandsynligt tildeles en højere pagerank.
Trustflow (opbygning af SEO teknisk troværdighed)
Ligesom ved Pagerank så bliver du bedømt af antallet af eksterne links fra andre domæner, som er troværdige teknisk set. Jo flere troværdige sites, der refererer til dit site, jo mere troværdighed bliver dit site tildelt. Derfor er det vigtigt hvorfra ens SEO bliver lavet fra, da utroværdige links ikke er noget værd placeringsmæssigt.