Få flere til at tilmelde sig nyhedsbrevet

Det har altid været en udfordring at få besøgende på en webshop, til at tilmelde sig sit nyhedsbrev. Derfor skal man lægge en strategi, der gør at man kontinuerligt får nye tilmeldinger, hvis man ønsker at lave effektive kampagner via e-mail marketing med Mailchimp.

Gennem flere cases, har vi forsøgt at få folk til at tilmelde sig via konkurrencer, ordre opfølgning og meget mere, men den metode vi ser virker bedst, er ved at tilbyde en rabat til gengæld for en tilmelding.

Inde i Mailchimp kan du under dine sign-up forms lave en “pop-up” sign up.
Du kan indstille denne til at komme efter man har scrollet X% ned af en side eller til at være baseret på tidsforbrug.

Vores anbefaling vil være, at man sætter sin pop-up til at komme frem efter ca. 30 sekunder. På den måde sikre du dig, at dem du viser den for, har brugt noget tid på din side og derfor har en reel interesse i at købe noget.

I din pop-up kan du skrive noget i stil med “Få 10% rabat, ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev her”.

Når en bruger tilmelder sig, fremsendes der en rabatkode på mail, som de efterfølgende kan benytte på din webshop.

Denne metode er som sagt den vi ser som den mest effektive metode gennem mange års eksperimenter på mere end 100 forskellige webshops. Ydermere, er modetoden god for mere end blot at sikre dig flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Den rabat du giver dine kunder for at tilmelde sig, øger også din konvertering, da kunderne har en større tendens til at gennemføre deres ordre og endda købe flere varer, når de kan opnå en rabat.

I den næste sektion kommer vi omkring hvordan man kan tage skridtet videre opnå endnu flere ordre ved at benytte funktionen “work-flow” til at sende en serie af mails til sine kunder, helt automatisk.

Sæt din e-mail marketing på autopilot

Mailchimp har en rigtig smart “work-flow” funktion, som gør det muligt at sætte en serie af automatiske mails op. Du kan for hver mail indstille, hvor langt tid der skal gå fra sidste mail til denne sendes, hvilke dage der må sendes på og meget mere.

Det betyder, at du eksempelvis i forbindelse med nye brugere der tilmelder sig, kan oprette et automatiseret flow af e-mails der sendes til den i en periode efter deres tilmelding.

Det kunne eksempelvis se således ud:

  • Tak for din tilmelding, her er din rabatkode (Sendes med det samme efter tilmelding)
  • Fik du set vores nyeste produkter? (Sendes 3 dage efter tilmelding)
  • Vi har mange varer på tilbud (Sendes 6 dage efter tilmelding)
  • Vi er glade for dig, her er en rabatkode mere som kan bruges inden for 7 dage (sendes 9 dage efter tilmelding)

Ovenstående er blot et eksempel og kan i teorien være som man ønsker.
Det er rigtig, rigtig smart, fordi du sætter e-mail marketing på autopilot og sørger for at få sendt noget relevant, til dem der tilmelder sig og samtidig får du gjort opmærksom på dig selv.

Du får derfor følgende ting ud af at sætte et automatiseret flow op:

  • Awareness: Du brander dig selv. Måske har vedkommende ikke behov for dine produkter lige nu, men de mange mails har sat et spor i brugerens underbevidsthed, og senere når der opstår et behov, husker de dig og vender tilbage til din webshop.
  • Flere ordre: Et af de klare formål, er selvfølgelig at få brugerne til at handle. Det ser vi i de fleste tilfælde, og derfor får du øget både antal af ordre, forbedret din konverteringsrate, samt øget din omsætning.
  • Boosted remarketing: Hvis du samtidig kører Google ads og Facebook ads, så har du med stor sandsynlighed nogle remarketing kampagner kørende. De kontinuerlige udsendelser skaber trafik til din webshop. Trafik som opfanges på dine remarketing lister og derved føder listerne og skaber større eksponering på dine andre marketing kanaler.

Connect din Prestashop og send personlige nyhedsbreve

Hvis du er så heldig at din webshop er bygget på Prestashop, som kan du med et gratis modul integrere din webshop med Mailchimp. Denne integration er ikke kun for at sende kunder automatisk over i mailchimp, men derimod at sende dine brugeres adfærd og købsmønster over i Mailchimp.

Med denne data gemt i Mailchimp, kan du nu begynde at bygge mails hvor du blot indsætter en widget der udfør “Mest besøgte varer”, eller “Mest solgte”, eller enddag “Relaterede varer”. Mailchimp finder nu selv ud af, pr. bruger, hvilke produkter den skal vise i disse widget områder, baseret på den enkelte kundes købsønsker og adfærd på din webshop.

Det betyder, at du kan gøre et nyhedsbrev 100% unikt og tilpasset dine kunder og samtidig have konkrete varer med i dit nyhedsbrev hvor chancen for at kunden har en reel interesse i de varer du viser er 90% højere, end hvis du selv havde udvalgt nogle varer.

Denne funktion kan også benyttes sammen med “work-flow” funktionen fra forrige sektion, hvilket gør at dine automatiske mails ikke længere behøver være kedelige standard mails, men rent faktisk relevante og skræddersyet mails til den enkelte kunde.

Følg op på tabte kurve

Så snart du har skabt forbindelse mellem din Prestashop og Mailchimp, kan du udover købsmønster og adfærd også bruge integrationen til at følge op på tabte kurve.

Prestashop overfører data til Mailchimp omkring dine kunders ordre og kurve som de ikke har afsluttet. Det betyder at du kan sætte en automatisk mail op, som sender en påmindelse til dine kunder omkring deres uafsluttede kurve.

Denne mail kan du evt. også indsætte en rabatkode i og indstille den til at sende 7 dage efter den uafsluttede kurv er oprettet. I denne mail kan du tilmed sørge for at indsætte en Widget der inkluderer besøgte varer, således at kunden ikke kun bliver mindet om den kurv de ikke har gennemført, men samtidig også bliver mindet om nogle andre varer de har kigget på.

I kombination med den tabte kurv, relaterede varer og en rabatkode, kan du igen øge din konverteringsrate og omsætning med en automatisk mail.

Har du spørgsmål?
Eller ønsker du et godt tilbud?