TikTok – den nye pige i klassen
TikTok har i 2020 taget første pladsen, når det kommer til nye brugere og Downloades. Især covid-19 krisen, har fået danskerne og resten af verdenen i gang med at lave sjove og anderledes videoer.
Bare i første kvartal af 2020, fik TikTok over 315millioner downloades. Hvilket gør TikTok til måske en af de vigtigste nye markedsføringsplatforme i år.
De primære brugere er Generation Z, men med så meget andet, følger millennials og generation X efter og antallet af aktive ældre brugere er i den grad stigende.
Som virksomhed er TikTok en ideel vej til at vise dine kunder og potentielle nye kunder; hvad du laver og hvordan du kan hjælpe dem.
For at få lavet den rette markedsføringsstrategi til annoncering på TikTok, er der forskellige huskeregler og retningslinjer du med fordel kan tage med i din planlægning.
Disse får du senere, men lad os først dykke lidt ind i TikTok universet, så du har den grundlæggende forståelse for hvordan TikTok fungerer.
TikTok – Kort fortalt
TikTok er en videobaseret platform, hvor brugeren kan poste videoer der har en varighed på mellem 15-60 sekunders.
Videoerne bliver vist i TikTok loopet og bliver i første omgang eksponeret for dine følgere og folk der befinder sig i samme geografiske område.
Jo mere respons og interaktion din video generer – des større bliver videoens eksponering. Videoens indhold er derfor alpha omega for hvor mange views og eksponeringer den enkelte video får.
Under den enkeltes bruger, kan man se deres gamle videoer. Derfor kan gamle videoer gå virale igen og forblive evergreens, hvis folk igen begynder at like, kommenterer eller dele videoen.
Hovedformålet med TikTok er ”all about having fun”. Derfor ses det også, at den primære tendens på TikTok er at lave morsomme og underholdende videoer eller fremvise sine skjulte talenter såsom, musik, dans, akrobatik, ect. Især videoer hvor der der drysset lidt wow-effekt over videoen opnår stor eksponering.
Markedsføring på TikTok
Når du skal annoncere på TikTok, skal du have et klart billede af din målgruppe, så dine kampagner med den rette Tone of Voice i forhold til den målgruppe du ønsker at ramme.
Ligegyldigt hvilken industri din virksomhed er i, vil du kunne benytte TikTok som markedsføringskanal. TikToks store brugerskare betyder at ligegyldigt hvilken niche du befinder dig i – vil du kunne ramme denne målgruppe gennem TikTok.
Hvis du vil opnå gode resultater med din TikTok annoncering skal du først og fremmest finde ud af hvilken Tone of Voice din video skal have.
Der er selvfølgelig også nogle ulemper ved at bruge TikTok som markedsføringskanal. F.eks. kan man ikke linke ind til en ekstern side som f.eks. en webshop.
Få virksomheder har gjort det muligt for brugerne at købe deres produkter via TikTok. Så, det kan lade sig gøre at lave direkte salg over TikTok, men det er ens betydende med ekstra håndteringsarbejde for dig.
Derfor, hvis du ønsker at annoncerer via TikTok anbefaler vi, at du gør det for at øge din Brand awerness og ikke for at genere direkte salg.
7 hurtige tips
Før jeg giver dig, nogle specifikke måder på hvordan du kan bruge TikTok som markedsføringskanal, får du 7 huskeregler, du med fordel kan følge:
- Hold din video kort og kom direkte til sagen
- Benyt dig af de skabeloner TikTok stiller til rådighed.
- Brug musik på dine videoer.
- Brug et hashtag til at øge din eksponering
- Formuler dig kort. Brug maks. 140 tegn på din video – inkl. #.
- Undgå at dine videoer bliver alt for salgs centreret.
- Lav videoer i 1080×1920 pixel – så du bruger hele skærmen og skaber et bedre blikfang.
Du skal altid huske på, at hovedformålet med TikTok er at have det sjovt! I nedenstående afsnit kan du få inspiration til hvilken marketingstrategi du kan bruge til at skabe dit TikTok imperium.
Influencer marketing
Som på så mange andre platforme, kan man også benytte sig af influencer markedsføring på TikTok.
Influencer markedsføring har oplevet stor fremgang de seneste år, og med god grund. Det er en god måde, at få vist dine produkter gennem en “troværdig kilde”, som henvender sig til en specifikt målgruppe.
Der er mange fordele ved at markedsfører sine produkter gennem en influencer, såsom; en stærk ”word of mouth” samt at den rette influencer kan hjælpe dig med at ramme præcis den målgruppe du ønsker.
Markedsføring via influencer på TikTok, indebærer at den influencer du vælger, fremviser dine produkter, anmelder eller på andre måde viser dine produkter i en video.
Betalt annoncering
Hvis du ikke har uanede mængder tid, til at få skabt en content, der sikre dig en følgere, så kan det være du skal ”snyde” og bruge den betalte annoncering.
TikTok gør det muligt for virksomheder at lave sponsorerede videoer der bliver vist i brugernes feed – ligesom man ser ved f.eks. Instagram Stories.
Annoncering på TikTok kræver dog et stort budget, da det er en dyr platform at annoncerer på. Derudover vil du ikke kunne få folk til at foretage en aktiv handling som ”køb her” el.lign. Hvilket gør det nærmest umuligt for dig at udregne din ROI.
Ovenstående er bare et kort udkast til, hvordan du kan bruge TikTok som markedsføringskanal. Er du interesseret i at høre mere omkring online annoncering gennem f.eks. Facebook Ads – kan du læse videre her.
# – udfordring
Med en #-udfordirng, for du TikToks brugere til at skabe content der indeholder det samme formål og værdi.
Der er stor variation til hvordan #-udfordingen benyttes. Det kan både skabes til at sætte synlighed på en problemstilling som #blacklivematters eller for at fejre en mærkedag som f.eks. #nutellalday
Der er forskellige måder, man kan lave en rødtråd i #-udfordringen. Nogle #-udfordringer forudsætter at brugeren inddrager samme lydklip eller musik, hvor andre omhandler et specifikt emne, som f.eks. #nutelleday.
#nutelladay handler i bund og grund om, at folk deler deres nutellamads-billeder. Hashtagget #nutelleday har over 3,8 millioner videoer, hvilket er med til at underbygge din mulighed for at skabe en øget brandawerness via TikTok.
God arbejdslyst 👌🏻