Forside

Om VSI

Viden

Cases

Teamet

Job

Kontakt 

VSI Group Denmark ApS
Østerløgumvej 49
6230, Rødekro
Denmark

CVR: 35470387

VSI Group Asia Co., Ltd.
9/9 Soi3 Srimongkol rd,.
T. Patan, A. Muang
50300 Chiang Mai
Thailand

BOI no. : 1821(7)/2555
Tax/VAT no : 0505555003302

CORE WEB VITALS

CORE WEB VITALS 

– Alt du skal vide og være opmærksom på 

Klar til Core Web Vitals?

I 2020 annoncerede Google, at de ville lancere en ny algoritme med fokus på ”Core Web Vitals i maj 2021. Den nye opdatering bygger ovenpå Googles allerede eksisterende algoritme ”Web Vitals”, der gjorde elementer som sikker browsing, mobilvenlighed, https, ingen pop-ups mm. til page ranking factors.

Nu tager Google det næste skridt, og implementerer flere tekniske parametre til måling af den samlede brugeroplevelse (UX) på din hjemmeside. Parametrene kommer fremover til at spille en afgørende faktor for, hvordan Google vurderer din hjemmesides evne til at sikre besøgende en god brugeroplevelse. Dermed får de nye målesignaler stor indflydelse på din hjemmesides rangering på Google.

Core Web Vitals

Hvad betyder det så helt konkret for dig?

Hvad skal du som SEO ansvarlig i et web bureau eller ejer af en hjemmeside eller webshop så være særligt opmærksom på? Vi har sammenfattet de vigtigste aspekter af Core Web Vitals, samt uddybet hvad du kan gøre for, at din hjemmeside bliver klar til ændringerne.

Læn dig tilbage med en god kop kaffe og bliv klogere på, hvordan du fastholder din position på Google, og sikrer dine besøgende den bedste brugeroplevelse.

Sound recording

Hvad er Core Web Vitals? 

Core Web Vitals er en betegnelse, som Google anvender til at beskrive de signaler, der i samspil sikrer, at brugerne får en god oplevelse, når de besøger en hjemmeside eller en webshop. 

Core Web Vitals udgør tre specifikke målinger af brugerinteraktion og hastighed på hjemmesider:

 Largest contentful paint (LCP)

∙ First Input Delay (FID)

. Comulative Layout Shift (CLS)

Som nævnt er Core Web Vitals en overbygning på algoritmen Web Vitals. Core Web Vitals skal altså ses som en udvidelse af flere tekniske parametre, der måles på med henblik på at vurdere en hjemmesides samlede UX. Alle elementer skal spille sammen for at sikre, at Google ikke ”straffer” din side, og giver dig en dårligere placering i søgeresultaterne.

Google har bekræftet, at Core Web Vitals bliver en ranking factor fra maj 2021. Det betyder, at hvis du ikke allerede har sørget for, at de tekniske parametre spiller på din eller dine kunders hjemmeside, så er det ved at være tid.

Hvordan måler jeg min hjemmesides Core Web Vitals

Du finder en rapport direkte i Google Search Console, der lokaliserer dine Web Vitals problemer og fortæller dig, hvordan de fikses.
Er du til en simplere løsning, kan du hente en Core Web Vitals chrome extension her.  Der er altså ingen undskyldning for, at ikke komme i gang med den tekniske optimering af din hjemmeside.

Lad os tage et kig på de 3 hovedelementer i Core Web Vitals, som det hele handler om, og se på, hvordan du kan gøre din side klar til at imødekomme de nye krav. 

Largest contentful paint (LCP)

LCP måler, hvor hurtigt en side læses ud fra brugerens oplevede loadhastigheden. Med andre ord: Hvor lang tid tager det før brugeren kan se og interagere på din side, efter at have klikket på et link. Der måles efter, hvornår det største element loades. Google anser det største element som værende det element der viser, hvornår en bruger kan interagere med siden.

En LCP må højest være på 2,5 sekunder. Du kan se din LCP score på Google PageSpeed Insight.

Eksempler på måder man kan forbedre sin LCP:

 Aktiver lazy loading: Aktivering af Lazy loading medvirker, at filer på siden som video og billeder først bliver loadet, når den besøgende scroller.

 Hosting opgradering: Du kan forbedre din LCP score og websides responstid opdatere til en hurtigere webserver. Overvej samtidig at anvende et CDN-netværk, dette reducere den besøgendes afstand til serveren.

 Fjern unødige elementer: Indeholder din side mange tunge filer som videoer og billeder, kan du fjerne eller erstatte disse med lettere filer. Se om det er et problem på din side under Largest Contentful Paint element i Google PageSpeed Insights

∙ Fjern unødvendige tredjeparts scripts: Din websides responstid bliver dårligere, hver gang du tilføjer et tredjeparts script. Undersøg derfor, om du kan undgå at indsætte scriptet.

Komprimere CSS: Ved at minimere store CSS-filer undgår du at påvirke din LCP-score negativt.

 

First Input Delay (FID):

FID måler den tid websites bruger på at reagere på brugerinput. Den måler tiden, det tager for sitet at reagere på en interaktion.

Interaktion som fx:

 Når brugerne klikker på et link i menuen

∙ Indtaster oplysninger i formularer

∙ Klikker på en knap

∙ Anvender filtreringsmuligheder

∙ Klikker på fold-ud bokse

For at sikre en god brugeroplevelse, skal hjemmesider have en inputforsinkelse på maks 100 millisekunder. Modsat de andre Core Web Vitals, kan man først måle FID, når brugerne er inde på siden og foretager en handling.

I Googles PageSpeed Insight er FID erstattet med Total Blocking Time, (TBT) som angiver loadhastigheden mellem det første indhold på siden vises og til brugeren får respons.

Tips til at forbedre FID:

 Minimer og udskyd javascript: Det er svært at interagere med en side, mens javascriptet bliver hentet. Javascript spiler oftest en stor rolle i hjemmesiders opbygning. For at undgå høj FID, kan du komprimere din Javascript, og udskyde eksekveringen (defer) til efter siden er blevet parset.

∙ Ryd op i tredjeparts scripts: Gennemgå dine tredjepart scripts og tjek du ikke kører en survey, eventsporing, heatmaps eller lignende. De kan være medvirkende til, at du får en dårlig FID-score.

∙ Aktivering af browser caching: Få browseren til at cache de ressourcer, som din side er bygget op af. Så bliver de besøgendes brugeroplevelse markant hurtigere allerede efter andet besøg på siden.

 

Cumulative Layout Shift (CLS):

CLS måler, hvordan synlige elementer ændrer position fra en ramme til den næste, når siden er åben. Det vægtes højest på mobile enheder, fordi sidebevægelser er tydeligst her.  

CLS er et af de største irritationsmomenter, når der sker et ryk i indholdet, mens man er på siden. Med fokus på CLS sørger Google dermed for at komme irriterende fejl, der forstyrrer brugerne, til livs. CLS-scoren er den nemmeste at optimere af de tre Core Web Vitals.  For at sikre den bedste brugeroplevelse CLS-score maks. være på 0,1.

Tilføj size attributes til videoer og billeder, og undgå at indsætte nyt indhold over eksisterende indhold, da det kan have en negativ påvirkning på din CSL score.

Hvilken rolle spiller Core Web Vitals for SEO?

Der er ingen tvivl om, at Core Web Vitals kommer til at have en påvirkning på din søgeordsoptimering. Vi kan forvente et øget fokus på teknisk SEO for at sikre en ordentlig rangering på Google.  

Core Web Vitals er 3 elementer af 200 ranking factors, hvor alle bør vægtes og prioriteres. Optimering af Core Web Vitals bør derfor ikke vægtes højere end for eksempel en stærk page authority, kvalitetsindhold og dybdegående søgeanalyser.

Tager vi et nærmere kig på, hvor meget de tre Core Web Vitals vægter indbyrdes i den nyeste version af Lighthouse, kan vi se, at den udregner optimizing score ud forskellige parametre. TBT (FID) vægter 25%, mens LCP vægter 25% og CLS kun 5%. Vægten af disse kan naturligvis ændres i fremtidige opdateringer, men lige nu vægtes CLS ikke højt som de to andre parametre.

Core Web Vitals measures

Digital markedsføring og løsninger
skræddersyet til dine behov

Webshop og E-handel

Få en webshop bygget til dine ambitioner. Nå ud til dine kunder med en løsning gearet til at skabe gode købsoplevelser. Vi udvikler webshops i de mest anerkendte systemer som PrestaShop og WooCommerce.

Hjemmeside

Fremstå professionel og kompetent, når potentielle kunder besøger dig digitalt. Få en WordPress hjemmeside, der slår en streg under din troværdighed. Naturligvis i en brugervenlig og SEO-parat løsning.

SEO

Kom til tops på Google og oplev hvordan veludført SEO kan vækste din virksomhed. Vi arbejder ud fra princippet om kvalificeret trafik, der fører købsklare kunder til DIT webunivers. Bliv synlig nu.

Google Ads

Få hurtig kontakt til potentielle kunder. Mærk effekten fra Google Ads enorme rækkevidde på Google, YouTube, i apps eller ved re-marketing reklame hos Googles mange samarbejdspartnere.

Facebook Ads

Søger du en omkostningseffektiv annonceringsmetode med smæk for reklameskillingerne? Facebook ads er  en billigere annonceplatform, hvor du rammer højrelevante målgrupper med flotte annoncer.

SoMe

Udnyt det kæmpe potentiale, der gemmer sig på sociale medier. Med Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest etc. kan du blive set, delt, hørt og få solgt dit brand. Mærk effekten fra de populære netværk.