Forside

Om VSI

Viden

Cases

Teamet

Job

Kontakt 

VSI Group Denmark ApS
Bramhale vej 45
6100 Haderslev
Denmark

CVR: 35470387

VSI Group Asia Co., Ltd.
97 Chotana Rd Soi 22
T. Patan, A. Muang
50300 Chiang Mai
Thailand

BOI no. : 1821(7)/2555
Tax/VAT no : 0505555003302

BACKLINKS

Backlinks

Effektiv linkbuilding i 2021 

For at få en høj placering på Google er det vigtigt at alle discipliner indenfor SEO spiller sammen. Du kan lave nok så gode on-site optimeringer og skrive fængende SEO-tekster, der taler lige til søgemaskinernes hjerte – men vil du foran dine konkurrenter, betyder det også noget, at Google har tillid til dit indhold. Her kommer linkbuilding ind i billedet. Effektiv linkbuilding er et af de vigtigste discipliner indenfor SEO. Med andre ord det strategiske, analytiske og praktiske arbejde, der ligger bag at skaffe mange – og lige så vigtigt – pålidelige backlinks til sit website. Er du helt ny indenfor linkbuilding, er det vigtigt, at du har en forståelse for, hvad backlinks er, og hvilken effekt de har på din placering på Google.

Et backlink er et link, som bliver oprettet, når der linkes fra et website til et andet. Disse links bliver også kaldt for “Inbound Links” og “Incoming Links”, og er med til at fortælle Google, at din hjemmeside er legitim. Backlinks er derfor en vigtig del af SEO, og bør derfor aldrig nedprioriteres i din SEO-strategi og optimeringsarbejde, hvis du drømmer om at komme til tops på Google. Men hvordan får man backlinks til sin side, og hvilke backlinks giver overhovedet værdi i 2021?

Backlinks

De spørgsmål svarer vi på i dette indlæg, så du kan blive godt klædt på til at skaffe gode, kvalificerede backlinks, der sender dig foran dine konkurrenter i Googles søgeresultater.

Hvorfor er backlinks vigtige?

Backlinks er vigtige for SEO, da søgemaskinerne læser backlinks som anbefaling fra andre sider. Backlinks viser, med andre ord, at Google kan stole på dit indhold. Er der mange sider, som linker ind til din side, bliver det opfanget af søgemaskinerne. Hvis søgemaskinerne vurderer, at indholdet er godt og værd at linke til, kan det få siden, der linkes til, til at rangere bedre i søgeresultaterne – hvilket er hele meningen med SEO. Derfor er det vigtigt at have en god linkbuilding strategi, der sikrer, at der kommer links ind til din side, som fortæller Google, at dit indhold er relevant og skaber værdi for brugerne.

Backlinks

Google har bekræftet, at backlinks er en af deres tre største page ranking factors. Så der er altså ingen undskyldning for at ikke have en effektiv linkbuilding strategi, hvis man gerne vil ligge #1 på Google. Men handler det så bare om at købe links i øst og vest, og få alle man kender, der ejer en hjemmeside, til at linke til en? Så simpelt er det desværre ikke.

Inden du går ud og smider en masse penge efter købte links, så er det vigtigt at sætte sig ind i de forskellige linktyper. Det er nemlig ikke helt tilfældigt, hvilke domæner, der linker til din side – og hvor meget værdi Google tillægger dette link.

Hvilke typer backlinks skaber værdi?

Antallet af backlinks har selvfølgelig en betydning. Jo flere links du har, jo mere ”opmærksomhed” giver internetbrugerne din side, og det vil Google uden tvivl lægge mærke til. Det svarer lidt til at have et stort publikum til din koncert – det viser, at du leverer et produkt, der er populært og som har stor efterspørgsel. Det er websites som disse, der kan levere det brugerne efterspørger, som Google gerne vil have højt placeret i søgeresultaterne. Så antallet af domæner, der linker ind til dit website, har en betydning for din linkbuilding.

Et studie fra Backlinko viser, at websites med mange backlinks rangerer højere end websites, der ikke har særlig mange eller ingen. Faktisk viste studiet, at #1 pladsen på Google i gennemsnit havde 3,8x så mange backlinks som konkurrenterne på 2.pladsen og ned til 10.pladsen.

Kvantitet er dog ikke det eneste parameter, der spiller ind, når vi snakker om backlinks. Ønsker du, at Google vægter dine eksterne links højt, er det utrolig vigtigt at skaffe quality backlinks og ikke kun tænke i antallet af backlinks.

Et quality backlink kan skabe mere værdi end 1,000 links i lav kvalitet, hvis det er fra det rette domæne kontra domæner, som Google ikke har tillid til. At have mange links fra domæner med meget lav domænescore, som linker ud til mange sider, kan faktisk skade din SEO, da disse bliver set som spamlinks.

Det har derfor betydning, om dit link deles fra en side med høj Trust eller en tilfældig blog, der i øvrigt linker ud til en masse andre sider, fordi indholdet er sponsoreret af andre websites, der er på jagt efter backlinks. Google opfanger hurtigt disse backlinks ”fælder”. Derfor tillægges et link fra disse domæner ikke lige så stor værdi, som et domæne, der har en høj domænescore. Og er der mange links fra disse ”spammy” domæner, kan det være decideret skadeligt for din SEO. Sørg derfor for at gøre dit arbejde, i stedet for at hoppe over hvor gærdet er lavest. Det gør oftest mere skade end gavn, når vi snakker linkbuilding.

konverteringsoptimering

Brancherelevante links

Et andet vigtigt parameter er at få links fra domæner, der er relevante. Med andre ord fra hjemmesider der minder om din egen. Sælger du fx kondisko på din webshop vil et backlink fra et website, der skriver om løb, motion og sundhed vægtes langt højere end et link fra et website, der ikke relaterer sig til dine produkter eller services.

Sådanne links mellem to websites, der bevæger sig indenfor samme branche eller niche, kaldes kontekstuelle links.

Dem er Google glad for, da de skaber mere værdi for brugerne.

Det gør backlinket, som Google ser som en anbefaling, mere pålideligt og et sådan backlink vægtes derfor højt. Så glem ikke at prioritere kontekstuelle backlinks i din linkbuilding.

Hvordan får man backlinks?

Backlinks kan man enten gøre sig fortjent til eller købe sig til. Anskaffelsesprocessen af disse links er det vi kalder for linkbuilding. Som nævnt tidligere er der forskel på, hvilken værdi et backlink har, og det kan hurtigt give bagslag, hvis ens strategi kun er baseret på købelinks. Et earned backlink, kontra et betalt backlink, er i den forbindelse de links, vi er mest interesserede i. Et earned backlink er, når andre websites deler dit content eller linker til dine produkter i din webshop, fordi de synes om dit content, services eller produkter – med andre ord en reel anbefaling og et klap på skulderen til dig. Får du mange earned links fra internetbrugere kan du være heldig, at din linkbuilding får sit eget liv, hvor brugerne (uden linkbuilding indsats fra dig) ”anbefaler” din side alene for at anbefale hinanden dit blogindlæg, service eller specifikke produkter.

Det er det helt store mål for mange virksomheder, da gode backlinks er en tidskrævende affære at skaffe på egen hånd.

Har du derfor mulighed for at skabe fængende indhold, der giver brugerne værdi, vil det helt klart være en af de største linkbuilding strategier, du kan foretage dig. Vælger du at supplere med købte links så husk at sikre dig, at domænet der købes fra er legitimt, så det ikke skader din samlede linkprofil og dermed din placering på Google.