Der findes efterhånden et meget stort udvalg af webhoteller i Danmark. Det kan være fristende at vælge det billigste, men pris er kun én ud af 5 faktorer, du bør overveje, når du skal vælge webhotel. Især hvis du forventer at skalere din virksomhed og ikke bare vil drive et hobbyprojekt, kan valg af webhotel være en afgørende faktor.
De 5 ting, du skal overveje, inden du vælger webhotel, er følgende:
- Pris
- Backup
- Sikkerhed
- Support
- Skalerbarhed
Pris
Når du er nystartet selvstændig og har behov for et webhotel til din hjemmeside eller webshop, hænger pengene typisk ikke på træerne. Derfor er prisen naturligvis en betydelig faktor.
Der findes superbillige løsninger, hvor du udelukkende betaler nogle hundrede kroner om året for webhotellet og endnu mindre for domænet – og så står du selv for resten. Det er en fin løsning, hvis du selv kan håndtere det tekniske, der er forbundet med at drive en hjemmeside eller webshop.
Indimellem handler dét at være selvstændig dog om fokus; altså at fokusere din tid på dét, du er bedst til – og medmindre du er en sand IT-haj, kan alt omkring en hjemmeside eller webshop være virkelig tidskrævende – og dermed kan det være en god løsning at udlicitere den del.
Der findes mange bureauer, der tilbyder forskellige samlede løsninger, hvor webhotellet er inkluderet. Især ved de samlede løsninger er det dog også en god idé at sætte sig ind i, hvordan de nedenstående punkter er inkluderet.
Backup
Hvad nu, hvis webhotellet oplever en teknisk fejl – eller du selv kommer til at slette noget i kontrolpanelet? Mister du så al data på din hjemmeside? Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvordan webhotellet laver backup. Det bedste er naturligvis hyppige og kontinuerlige backups, så intet af dit hjemmesidearbejde går til spilde, hvis teknikken svigter.
Sikkerhed
Det sidste, du ønsker, er at din hjemmeside bliver hacket, så du mister adgang til den. Derfor er sikkerheden virkelig vigtig. Det er altid en god idé at betale lidt mere, hvis det samtidig betyder en bedre sikkerhed.
Support
Har du problemer med at logge ind på kontrolpanelet til din hjemmeside, er der noget, der driller, eller er siden nede? Noget af det vigtigste ved et webhotel er faktisk deres support – i hvert fald, hvis du er nybegynder.
De fleste webhoteller har naturligvis support i ét eller andet omfang, men står du med et akut problem, nytter det ikke særlig meget, hvis support kun kan kontaktes på mail og har en svartid på op til 72 timer. Vælg et webhotel – eller et bureau – med en god og hurtig support.
Skalerbarhed
Med en nyopstartet webshop forventer du måske ikke at sælge særlig meget lige nu, men hvis din forretning pludselig får vind i sejlene, er det vigtigt, at den kan skaleres. Altså at webhotellet – eller bureauet – har kapacitet til den øgede mængde ordrer eller henvendelser.
Det kan være et stort arbejde at skifte udbyder, så tænk skalerbarhed ind fra starten.