Vidste du, de mest læste mails er de såkaldte transaktionelle mails? Dem der bekræfter ordrer, leverengsdato m.m. Det ved du nu, og det kan du udnytte til din fordel!
En kunde har netop bestilt en ny kjole i din webshop. Hun modtager en ordrebekræftelse, tjekker alt er i orden og konkluderer, at hendes vare er sikkert på vej. Dette er det typiske scenarie, når en kunde har afsluttet købet i din webshop.
Der er bare en fejl. Du glemmer at skabe et mere værdifuldt forhold mellem dig og kunden, fordi du ikke udnytter denne – vigtige – type mail.
Lad os tage det helt fra starten.
Formålet med dine transktionelle mails
Når din kunde modtager sin transaktionelle mail, forventer han eller hun, at der er en række oplysninger i kraft af fakturaen / ordrebekræftelsen, som pris, dato, leveringsadresse, kontaktinformationer på virksomheden etc.
På min seneste ordrebekræftelse følger lige præcis førnævnte informationer, ligesom der står tak for købet, der er et track and trace nummer og et billede af varen.
Altså: Kolde og kontante informationer.
Det var ikke helt godt, vel?
Nej. Svaret er nej.
Hvad blev der eksempelvis af ”Kære kunde, tak fordi du handlede hos www.dinwebshop.dk”? Og hvad med oplysninger omkring procedurer, hvis kjolen fra eksemplet er for lille? Hvorfor ikke indsætte oplysninger om bytteregler eller et nummer til din kundeservice?
Små detaljer som disse er oplysninger, der kan være relevante og spare din kunde for en masse besvær – og det er god kundeservice!
Sådan skaber du mere værdi
Okay, måske du allerede har en fornuftig opfølgning på dine kunders køb, hvor ordrebekræftelser og lignende indeholder tak, bytteregler m.m. Hvis ikke så husk dem, men glem heller ikke dine øvrige muligheder!
Som nævnt er denne type mail den mest læste, så hvorfor ikke vise dine kunder:
Andre relevante produkter
Hvis din kunde har købt en flot ny kjole, kunne hun måske også være interesseret i et par matchende smarte sko, en halskæde eller en taske? I hvert fald er det oplagt at indsætte relaterede produkter til det produkt, din kunde netop har bestilt. Det ville undre mig meget, om der ikke kom en god mængde mersalg ud af denne strategi.
Rabatkode til næste køb
Beløn din kunde med en rabatkode. Rabatkoden er et fremragende incitament til at få kunden tilbage til din webshop for at shoppe flere produkter. Samtidig viser det en påskønnelse af kundens køb.
Brug den derfor evt. sammen med din tak til kunden. En besked som ”Tak fordi du handlede hos www.dinwebshop.dk. Vi vil gerne sige tak med en rabatkode på 20 %, som du kan bruge næste gang du besøger os”, er en positiv anerkendelse af din kunde – som naturligvis gerne skal ende i endnu et salg.
Link til sociale sider og andre aktiviteter
Hvis du har stor glæde af dine sociale profiler som Facebook eller Instagram, skal du selvfølgelig også gøre opmærksom på disse. Måske du en dag laver et fedt opslag, som den tidligere kunde – nu fan og følger – falder pladask for.
Det kunne også være, at du linker til en kundeklub, der samler gode tilbud til medlemmerne og sender det helt rigtige tilbud ud, som giver ekstra omsætning.
Eksempel på skabelon – Klik på billedet for at se stort format.
Har du andre områder, du kan forbedre?
Ovenstående er blot et er mange eksempler på områder, hvor folk overser potentialer i deres markedsføring.
Hvis du er interesseret i en generel snak om netop din markedsførings potentiale, er du velkommen til at kontakte VSI Group.
Kontakt os i dag – vi glæder os til at høre fra dig.