Måske er du ny inden for SEO, måske du kender lidt til det, men er forvirret over nogle af de begreber, der florerer i den store søgemaskineoptimerings-ordbog.

Her følger en liste, der forhåbentligt vil gøre det lettere for dig at forstå, hvad der menes med begreberne og de ting, der gemmer sig bag.

A for Algoritme

SEO er baseret på en algoritme, men Google’s sagnomspundne algoritme er ikke kendt af andre end dem selv. Vi ved, at der er over 200 forskellige faktorer, der spiller ind på din SEO placering, men præcis hvilke vides ikke. Dog har links til din hjemmeside, godt og relevant indhold, teknisk optimering (hastighed, paginering, mobilvenlighed, brug af tags m.m.) samt brugervenlighed altid været blandt de vigtigste parametre, når folk – med mere eller mindre metodisk grundlag – har givet deres bud på algoritmens esser.

B for Backlinks

Backlinks er betegnelsen for links fra andre til din hjemmeside. Links har altid haft en vigtig rolle inden for SEO, og selvom dagene hvor man købte 300 links fra en linkfarm i Ukraine for at opnår bedre rangering er forbi, så har backlinks stadig høj værdi. Sørg dog for, at de er relevante og reelle… så de netop giver værdi.

C for Content

Content – eller på dansk indhold – er, ligesom links, en uhyre vigtig del af SEO. Faktisk mener mange, at godt indhold er det suverænt vigtigste, når man laver søgemaskineoptimering. Indhold skal naturligvis laves til brugeren, og være relevant for brugerens søgning. Med godt indhold støber du et stærkt fundament i forhold til at stryge op af Google’s rangerings-stige. Husk derfor altid: Content is the king.

D for Duplikeret indhold

Duplikeret indhold, altså kopieret indhold på din hjemmeside, er en stor synd i SEO regi. Hvis din hjemmeside svømmer i duplikeret indhold, er du nok snublende tæt på en straf fra søgemaskinen. Søgemaskiner som Google vil nemlig give deres brugere den bedst tænkelige oplevelse, og så går det ikke, at brugeren bliver irriteret over at få nøjagtigt samme informationer på forskellige hjemmesider. Google vil have unikt indhold, hvorfor sider med en masse ”lånt” indhold straffes med dårligere placeringer. Så sørg for at alt fra forside til dine produktbeskrivelser er unikke.

E for Error 404

Hvis du har læst alle punkter frem til nu, er du allerede klar over, at Google vil gve deres kunder den bedste oplevelse, og en hjemmeside med en masse error 404 sider – også kendt som ”Siden findes ikke” – falder ikke under den kategori. Sørg derfor for ikke at have disse døde sider på din hjemmeside.

Error 404

F for Frisk indhold

Søgemaskinen elsker nyt og frisk indhold. Nyhedsstof og ting, der er trending, ender ofte højt i søgeresultatoversigten. Almindelige hjemmesider har dog også stor glæde af at holde deres indhold opdateret og relevant. So keep it fresh.

G for Googlebot

Googlebot er den robot, der crawler (altså gennemgår), og derved finder, nye sider på Google, der så tilføjes det store indeks. Googlebot kommer omkring din hjemmeside ved blandt andet at følge interne links, sitemap og din robots.txt fil.

For at se hvilke af dine sider, som Googlebot’en allerede har været omkring, kan du i Googles søgefelt skrive: site:dinhjemmeside.dk (eller .com) og trykke enter. Så kommer dine indekserede sider frem.

En robot som Googlebot kaldes også en ’spider’, hvis du en dag skulle støde på det udtryk.

H for Hosting

Din webudbyder – altså det sted hvor du har hosting – har eller kan have stor indflydelse på din hjemmesides performance. En tungt belastet server kan være skyld i lange svartider, hvilket gør brugeren utålmodig og får ham/hende til at søge andetsteds. Din udbyder kan desuden variere i form af oppetid, brugervenlighed i kontrolpanelet etc.

F.eks. har webshopejere, som bruger PrestaShop, størst glæde af en udbyder som SPEEDBOX, da de bruger en server, der bl.a. er sat op specifikt ud fra anbefalinger FRA Prestashop selv TIL Prestashop. Det giver den absolut bedste performance, hvilket hjælper med at fasteholde kunderne.

I for Indeks

Indeks handler om at få din side indekseret i Google. Dette punkt hænger unægtelig sammen med Googlebot-punktet.

Dog vil vi supplere med at fortælle, at mange hjemmesider har en funktion, hvor man kan bede Google om IKKE at indeksere hele hjemmesiden. Denne funktion er brugbart under udvikling m.m., men skal naturligvis ikke være slået til, når du er i luften og vil findes i søgemaskinen af dine kunder.

J for Javascript

Apropos indeksering, så har Javascript (et programmeringssprog, der gør dine elementer/sider interaktive, dynamiske eller ”levende”) tidligere haft et ry for ikke at kunne indekseres. Det er dog ikke sandt længere, da Javascript kan implementeres SEO venligt, om end det kan blive en noget vanskeligere proces kontra traditionelt HTML.

Javascript kan til gengæld bidrage til at gøre en hjemmeside mere levende og fængende, så lad dig ikke skræmme, hvis du ønsker at benytte det.

K for Keywords

Keywords, der også er kendt som søgeord, er de ord – eller sætninger – du vil findes på i søgemaskinen. Når du udvælger keywords, bør du gøre det på baggrund af research omkring din niche, konkurrencen på søgeordet, søgeordets frekvens i søgemaskinen o.l.

Hvis du har en aktiv AdWords konto, kan du få hjælp til at finde dine søgeord via Google’s Keywordplanner.

Husk dog også at tage højde for andre aspekter, når du udvælger dine søgeord. Er dine kunder eksempelvis på jagt efter information eller klar til at træde direkte ind i købsfasen? I så fald kunne det være, du skulle optimere til ”køb Iphone 6” kontra ”Iphone 6”, da sidstnævnte søgning ville have større konkurrence og resultere i en bredere resultatvisning for din potentielle kunde.

L for Landingsside

Landingsside (landing page) er et udtryk for den side, din bruger lander på, når han/hun klikker sig fra Google’s søgeresultatsoversigt ind på din side, via det link, der er opgivet. Du bør fokusere på kun at optimere én side til ét søgeord. På den måde er det for det første nemmere at arbejde målrettet med at dirigere trafik et sted hen i forhold til den ønskede søgning, ligesom du kan optimere og perfektionere denne ene side konverteringsmæssigt til at give maksimalt afkast. Opretter du flere sider til samme formål, kannibaliserer de hinanden – og du spilder dine ressourcer.

M for Meta beskrivelser

Meta beskrivelsen er den opsummerende tekst på ca. 155 karakterer, du ser, når du søger på Google.  Du kan selv udfylde denne tekst fra de fleste CMS systemer, så den er sælgende og indbyder til at læse mere. Brug opfordringer som ”få, klik, læs, lær, køb” etc. For at angive en handling til din bruger.

Husk desuden altid at holde hvad du lover, så kundens indledende forventninger bliver opfyldt. Alternativet er, at din kunde lynhurtigt klikker bort fra din side, hvilket – i længden – sender negative signaler til Google om, at din side ikke er relevant. Og ja, rigtig gættet: det betyder dårligere rangering hos Sherif Google.

N for No!

Det er okay at sige nej. Har du f.eks. en populær blog, som andre forsøger at score links fra via kommentarfeltet, kan du oprette et såkaldt NoFollow tag på bloggen. Det fortæller ganske enkelt søgemaskinen, at den ikke skal følge pågældende link.

Har du sider, du ikke vil have indekseret (eks. sider under udvikling) kan du ligeledes angive et NoIndex tag på dem, hvilket beder Googlebot’en om ikke at indeksere siden.

Husk! Hvis du selv jagter links, vil et enkelt NoFollow ikke hjælpe dig, men mange af dem kan hjælpe med at opbygge en naturlig linkprofil – hvilket til gengæld er noget, der kan hjælpe dig i forhold til ranking.

O for Overoptimering

Overoptimering relaterer sig typisk til de fejl, man begår på selve hjemmesiden. Et klassisk eksempel er, at man gør overdrevet brug af søgeord. F.eks. ved at gentage det gang på gang og bruge det i alle overskrifter, alt-tags etc. En sådan type indhold virker ”spam”-agtigt på søgemaskinen, og konsekvensen bliver dårligere rangering.

Devisen ”alt med måde” er ganske passende her.

P for programmering

Programmering og kodning har stor effekt på din hjemmeside. Din hjemmeside bør eksempelvis indlæse hurtigt, da dette sender positive signaler til søgemaskinen.  Google PageSpeed Insights giver dig et øjeblikkeligt indblik i de ting, der kan forbedres på din hjemmeside, for at den performer bedre.

Vær dog opmærksom på at det kan kræve teknisk snilde at forbedre ud fra testen.

Q for Queries

Queries eller Search Queries er de forespørgsler, din bruger benytter i søgemaskinen. Din Keyword research skulle allerede have fortalt dig, hvordan dine brugere finder dig eller dine produkter.

Du kan også bruge din Google Search Console profil og naturligvis din Google Analytics konto til at se, hvilke søgninger, der har bragt brugere ind på dine forskellige sider. På den måde kan du optimere endnu mere specifikt.

R for Robots.txt

Robots.txt er en tekstfil, der kontrollerer søgerobotternes adgang til dinhjemmeside. Med dokumentet kan du åbne og lukke for sider og filer på din hjemmeside.

Da dokumentet kan blokere hele din hjemmeside fra at blive indekseret, er du naturligvis nødt til at sikre dig, at din hjemmeside er sat op til at kunne crawles.

Du kan blive klogere på emnet her (engelsksproget artikel).

S for Sociale medier

Dine sociale medier er glimrende kanaler at drive trafik fra. Facebook, Instagram, Twitter – det hele tæller!

Ærgerligt nok giver eks. Facebook links ikke nogen direkte værdi i forhold til SEO. Men! Det er en god måde at drive trafik til din side på, og hvis dine besøgende klikker rundt og rent faktisk bruger deres tid på din side, aflæser Google de signaler til din fordel. Sociale medier kan skabe en fantastisk synergi til din søgemaskineoptimering, hvis de bruges korrekt.

T for Title tag

Title tag eller Meta tag er den klikbare overskrift / det link, du ser i Google’s resultatoversigt. Title tag’et sender et vigtigt signal til søgemaskinen angående sidens indhold, så brug gerne dit keyword indledningsvis.

Du kan selv tilpasse denne tekst med ca. 55-60 karakterer.

U for URL

En URL er den web-adresse, du ser eller indtaster, når du skal tilgå en hjemmeside.

En URL kan naturligvis også SEO optimeres ved eks. at holde den kort og ren, så den er læsbar og straks afslører indholdet. En lang URL adresse med specialkarakterer, tal og en masse rod giver ikke blot søgemaskinen hovedpine, men også brugeren.

Se blot på disse eksempler og tænk over hvilket at de to links, du ville vælge, hvis du skulle finde nye sorte sneakers:

  • www.domæne.dk/cat54-sneakers/1875-nike-free-sortid=18.html
  • www.domæne.dk/sneakers/nike-free-sort/

Både du og søgemaskinen har lettere ved at tyde eksempel nr. to.

V for Viral

Har du lavet indhold, der er gået viralt – altså deles fra ”mund til mund”? Perfekt! Så er der nemlig sandsynlighed for, at din virksomhed bliver set OG at du får gode links. At optjene troværdighed og links på denne måde er intet mindre end perfekt, da det både brander din virksomhed og giver en masse troværdige referencer til din hjemmeside.

Vellykket viral marketing kræver typisk mange ressourcer, men lykkedes det, er det alt arbejdet værd.

W for WordPress

Hvis du endnu ikke har bygget din hjemmeside, kan vi varmt anbefale WordPress!

En WordPress hjemmeside er brugervenlig og gør det nemt at håndtere din hjemmeside. Faktisk er systemet prisvindende, fremtidssikret og let at skalere med plugins m.m. Systemet er desuden mobilvenligt og SEO venligt, hvorfor det er stærkt anbefalelsesværdigt.

PS. Skal du lave en større webshop, anbefaler vi i stedet en Prestashop webshop.

X for XML sitemap

XML sitemaps hjælper søgemaskinens robotter med at indeksere dit websted. Et sitemap bliver tit beskrevet som et kort, der fortæller søgerobotterne, hvor de skal navigere hen og ad hvilke veje.

Et sitemap afslører også, hvornår dine enkelte sider sidst er opdateret og kan buges til at prioriterer specifikke sider.

Sørg altid for at uploade et sitemap og tilknyt det din Google Search Console.

Y for Youtube

Youtube er i sig selv en stor søgemaskine, så hvorfor ikke have spændende videoer her, som du kan findes på internt i Youtube eller i Google’s resultatoversigt som videoeksempel?

Har du et spændende produkt, et unikt koncept eller skal du forenkle noget komplekst, så er video perfekt. En animationsvideo kan på kort tid fange, fastholde og få din kunde overbevist om din service. Referencer og besøg fra Youtube til din hjemmeside er god SEO praksis.

Husk! Det vigtigste er, at du har et formål med din video, og den er lavet professionelt. Det kan du læse mere om i denne artikel kaldet ”De 10 bud for en vellykket animationsvideo”.

Allerede SEO ekspert?

Test din hjemmeside

Z for ZzZZZZzzz

Okay, vi indrømmer det! Vi kunne slet ikke komme i tanke om noget med Z. Men måske det er godt det samme, for vi er ved vejs ende.

Vi håber, du blev en smule klogere på nogle af de SEO begreber, man støder på.

Hvis du stadig ikke føler dig helt klædt på til søgemaskineoptimering, eller ganske enkelt bare ikke har tid eller ressourcer til arbejdet, så husk at vi som altid er klar hos VSI Group til at hjælpe dig med at få din forretning frem på Google.

Ring i dag på 69 90 23 67 eller brug kontaktformaren herunder – og få lagt en plan, der sikrer dit website succes.

Få professionel hjælp til SEO